رشد بی سابقه دستمزد کارگران/ رونمایی از زیست بوم ملی اشتغال

سال ۱۴۰۰ اتفاقات گوناگونی در حوزه کار و تعاون رخ داد که در این گزارش به برخی از مهم‌ترین اخبار در این سال اشاره شده است.

فروردین ۱۴۰۰

در این ماه برای نخستین بار تأمین مالی خُرد مبتنی بر زنجیره تولید از طریق صدور کارت اعتباری خرید با هدف افزایش قدرت خرید مردم و با توثیق سهام عدالت یا یارانه، بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها اجرایی شد.

در این ماه، محمد شریعتمداری، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با همتای عراقی خود برنامه اقدام مشترک را امضا کرد. این برنامه اقدام مشترک که برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ تدوین و به امضای وزرای کار دو کشور رسید به توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارآفرینی و اشتغال، روابط کار، رفاه اجتماعی و بیمه‌ها می‌پردازد.

اردیبهشت ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰، فرایند تصویب و ابلاغ حق مسکن کارگران بر خلاف سالهای قبل طولانی شد؛ نهایتاً ۲۷ اردیبهشت ماه معاون اول رئیس جمهور پرداخت حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

خرداد ۱۴۰۰

محمد شریعتمداری وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی مکاتبه‌ای با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، «لایحه رتبه بندی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور» را برای تصویب تقدیم دولت کرد.

انتخابات هیأت مدیره سازمان بین المللی کار برای دوره (۲۰۲۴-۲۰۲۱) در تاریخ ۲۴ خرداد ماه برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین دوره متوالی و با رأی کشورهای عضو این سازمان به عضویت هیأت مدیره این سازمان بین‌المللی درآمد.

تیر ۱۴۰۰

در این ماه کارگران پیمانی صنعت نفت دست به اعتراضات گسترده‌ای در خصوص وضعیت واریز دستمزدهایشان زدند

مرداد ۱۴۰۰

دراین ماه، محمد شریعتمداری وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تصویب پرداخت بدهی دولتها به صندوق‌های بازنشستگی با واگذاری سهام خبر داد.

شهریور ۱۴۰۰

حجت‌الله عبدالملکی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد.

در این ماه، ۲ تفاهم‌نامه در حوزه‌های کار و رفاه بین ایران و تاجیکستان در حاشیه اجلاس شانگهای امضا شد.

با تصویب هیئت دولت، هزینه درمان نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفت.

مهر ۱۴۰۰

حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار اعلام کرد که صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد برای افراد واجد شرایط حداکثر طی ۳ روز کاری انجام خواهد شد.

آبان ۱۴۰۰

طبق اعلام عبدالملکی، تا پایان سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی در قالب زیست بوم ملی اشتغال ایجاد خواهد شد

نخستین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم، ۶ آبان ۱۴۰۰ به ریاست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری برگزار شد.

آذر ۱۴۰۰

در این ماه، حامد فروزان مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست مشترک مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هیأت اعزامی اتحادیه اروپا اعلام کرد که بیش از ۵۰ طرح و پروژه به کمیسیون اروپا ارائه شده که در صورت تمایل طرف اروپایی، مایل به همکاری مشترک درباره آن هستیم.

در این ماه حواشی زیادی در مورد نجومی بگیران وزارت کار منتشر شد که در نهایت بهزاد مهرکش مشاور رسانه‌ای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که با ابلاغ اخیر وزیر کار یکی از درگاه‌های اصلی شکل گیری پرداخت‌های نجومی و مساله دار مسدود شد؛ خرید سکه، کارت هدیه و تصویب بودجه محرمانه به هر شکلی ممنوع شد. این ابلاغ می‌تواند الگوی سایر دستگاه‌ها در جهت مقابله با فساد باشد. تاکنون ۳ نفر برکنار شده‌اند، بررسی‌ها ادامه دارد.

دی ۱۴۰۰

مهدی مسکنی معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که با همکاری بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون خط اعتباری تسهیلاتی ۲ هزار میلیارد تومانی حمایت از اشتغال ایجاد شد.

بهمن ۱۴۰۰

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی کارگران (سبد معیشت) برای سال ۱۴۰۱، حدود ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شد.

طبق اعلام وزارت کار، سامانه مشاغل خانگی حدود ۵۰۰ نوع مجوز صادر می‌کند که مدت صدور این مجوزها سه روزه شد و بیشتر مجوزهای مربوط مشاغل خانگی، به صورت آنی هم شده است.

اسفند ۱۴۰۰

بر اساس تصویب شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران ۵۷.۴ درصد و سایر سطوح مزدی ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان افزایش یافت. بر این اساس حداقل دستمزد ۱۴۰۱ از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان افزایش یافت.

۲۲ اسفند ماه، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بخشنامه دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ مصوب ۱۹ اسفند شورای عالی کار را ابلاغ کرد.

در این ماه سامانه ملی پایش کار با هدف ارتقای بهره وری کار و پایداری مشاغل رونمایی شد.

سامانه سوت زنی وزارت کار راه اندازی شد که طبق اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با راه‌اندازی سامانه «سوت زنی»، تخلفات و گزارش‌ها از فساد را در شرکت‌ها و صندوق‌های زیرمجموعه‌های این وزارتخانه پیگیری می‌کنیم.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.