راهنمای سفر به سنندج

سنندج یکی از زیباترین و توریستی ترین شهرهای غرب کشور است. با شروع فصل تابستان و گرم تر شدن هوا، سفر به این شهر نیز رونق بیشتری می گیرد. این شهر مرکز استان کردستان و البته دومین شهر بزرگ کرد نشین کشور است و جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را درون خود جای داده است. آب وهوای مطلوب در فصل گرما، وجود جاذبه های گردشگری بسیار و البته میهمان نوازی منحصر به فرد مردان و زنان قوم کرد، این شهر را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در تابستان تبدیل کرده است. ما قصد داریم تا اطلاعات جامع و مفیدی را برای کسانی که قصد سفر به این شهر را دارند مهیا کنیم. پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
Sanandaj

موقعیت جغرافیایی شهر سنندج

شهر سنندج مرکز استان باصفای کردستان در غرب ایران و دومین شهر کردنشین کشور از نظر اندازه و بزرگی است. این شهر از سمت شمال به شهرستان دیواندره، از سمت شرق به شهرستان قروه، از غرب به شهرستان مریوان و از سمت جنوب به شهرستان کامیاران محدود می شود. فاصله سنندج از پایتخت کشور حدود ۵۸۳ کیلومتر است و با حدود ۷ ساعت رانندگی در شرایط عادی جاده می توان از تهران به آن رسید. این شهر در میان کوه های معروف آبیدر و رشته کوه های زاگرس قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد، بین ۱۴۵۰ تا ۱۵۳۸ متر متغیر است. به همین دلیل، آب و هوایی مطلوب و معتدل در فصول گرم سال دارد. نام قدیم این شهر، “سنه دژ” به معنای دژی در پای کوه بوده که به مرور زمان به سنندج تغییر یافته است. سنندج از شهرهای سردسیر کشور است و طبیعتی منحصر به فرد دارد، همچنین آثار و ابنیه تاریخی بسیاری در این شهر تاریخی وجود دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به بیرجند

تاریخچه سنندج

پیرامون پیشینه تاریخی شهر سنندج اختلاف نظرهایی وجود دارد. بر اساس حفاری هایی که در ضلع شرقی این شهر صورت گرفته و آثار باستانی که بدست آمده است، قدمت این منطقه به هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح باز می گردد. اما چیزی که پیرامون شهر نشینی در سنندج کاملا مشخص است، این است که در سال ۱۰۴۶ هجری قمری و در دوره صفویه، شخصی به نام سلیمان خان اردلان با هدف تغییر مرکز قدرت نظامی، قلعه نظامی سنه دژ را در این مکان بنا نموده است. سلیمان خان، پس از انتقال قدرت به سنندج، در اطراف قلعه بناهایی از جمله حمام، بازار، مساجد و خانه هایی را احداث کرد و از آن پس شهر نشینی در این منطقه آغاز شد. رونق این شهر و ساخت و سازهای فراوان در آن، از حدود سال ۱۳۴۰ آغاز گردیده است.

بهترین زمان سفر به سنندج

این شهر یکی از شهرهای سردسیر کشور است و در دامنه های کوه آبیدر قرار گرفته است. به همین دلیل آب و هوایی سرد و نیمه خشک دارد. بهترین زمان سفر به این شهر زیبا، فصل بهار و مخصوصا اردیبهشت ماه است. مسافرت به شهر سنندج، در فصل تابستان هم رونق خوبی دارد و مسافران بسیاری در این فصل از گرمای شهرهای خود به خنکی نسبی سنندج پناه می برند. در ادامه راهنمای سفر به سنندج مسیرهای دسترسی به این شهر را بیان خواهیم کرد.Sanandaj

مسیرهای دسترسی به سنندج

برای دسترسی به شهر زیبای سنندج، هم می توانید با هواپیما سفر کنید و هم می توانید از اتوبوس های بین شهری استفاده کنید. اما شاید بهترین وسیله سفر به این منطقه خودروی شخصیتان باشد. چرا که با سفر به وسیله خودروی شخصی، شما زیبایی های جاده را هم مشاهده خواهید کرد و هر وقت که بخواهید می توانید از دیدنی های اطراف مسیر و یا اطراف این شهر دیدن کنید. بهترین مسیر دسترسی به این شهر با خودروی شخصی از شهر تهران، مسیر تهران به ساوه است. با طی این جاده از شهر همدان و قروه عبور خواهید کرد و در نهایت به سنندج می رسید. اگر خواهان سفری راحت و سریع هستید، هواپیما بهترین وسیله برایتان است. از ترمینال غرب تهران هم اتوبوس های سنندج همه روزه حرکت می کنند.

اقامت در سنندج

با مطالعه راهنمای سفر به سنندج با برخی از مراکز اقامتی این شهر آشنا خواهید شد. سنندج شهریست که در آن هتل ها و میهمان سراهای خوبی برای اقامت وجود دارد. شما بسته به مقدار بودجه خود برای اقامت، می توانید یکی از این اقامتگاه ها را انتخاب کنید.
هتل شادی، یکی از هتل های خوب و ۴ ستاره این شهر است که در مرکز آن قرار دارد. این هتل، ۸۲ اتاق و سوئیت مختلف دارد که همگی امکانات مناسبی دارند. این هتل فاصله کمی با فرودگاه و جاذبه های گردشگری شهر دارد و از امکاناتی نظیر سالن کنفرانس، استخر، سونا، جکوزی، باشگاه ورزشی، رستوران و فروشگاه دارد. کف قیمت اتاق های این هتل برای هر شب، حدود ۲۱۹ هزار تومان است.

آدرس هتل: سنندج، بلوار پاسداران، رو به روی دانشگاه علوم پزشکی

تلفن تماس: ۰۸۷-۳۳۶۲۹۲۰۰

وبسایت:  hotelshadi.com

Sanandaj

مهمانسرای جهانگردی سنندج

هتل جهانگردی سنندج از جمله هتل های قدیمی ۳ ستاره این شهر است که در مرکز شهر واقع شده است. این هتل که چشم انداز زیبایی به پارک جنگلی آبیدر دارد، در سال ۱۳۹۰ به طور کلی بازسازی شد. این هتل، ۶۲ باب فضای اقامتی با امکانات رفاهی مناسب دارد و به دلیل موقعیت قرار گیریش، دسترسی بسیار مناسبی به جاذبه های تاریخی سنندج دارد. شروع قیمت برای اقامت یک شب در این هتل حدود ۲۸۲ هزار تومان است.

سنندج

آدرس هتل: سنندج، انتهای خیابان پاسداران، جنب امور آب

تلفن تماس: ۰۸۷۳۳۶۲۳۶۷۶

هتل آبیدر سنندج

هتل دو ستاره آبیدر، از جمله هتل های ارزان قیمت شهر سنندج محسوب می شود. این هتل با ۲۶ باب اتاق اقامتی در مرکز شهر قرار دارد و در سال ۱۳۳۸ تاسیس شده است. پارکینگ، رستوارن و اینترنت از جمله امکانات هتل آبیدر هستند.

آدرس هتل آبیدر: سنندج، خیابان فردوسی، جنب سینما بهمن

تلفن تماس: ۰۸۷۳۳۲۴۱۶۴۵

در ادامه راهنمای سفر به سنندج دو مورد از اقامتگاه های بوم گردی این شهر را معرفی می کنیم. اگر دوست دارید زندگی روستایی و اقامت در یک اقامتگاه بوم گردی را تجربه کنید، اقامتگاه های بوم گردی واران و تیشک گزینه های مناسبی خواهند بود. اقامتگاه بوم گردی واران در روستای گلین در حدود ۵۰ کیلومتری شهر سنندج واقع شده است. برای رزو این اقامتگاه می توانید با شماره ۰۹۱۸۷۷۰۵۶۳۶ تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به قشم

اقامتگاه بوم گردی تیشک نیز در روستای دولاب قرار گرفته است و با یک ساعت رانندگی از شهر سنندج می توان به آن رسید. این اقامتگاه ۲۰ نفر ظرفیت دارد و از امکانات خوبی برخوردار است. وبسایت اقامتگاه بوم گردی تیشک: tishktravel.irسنندج

خورد و خوراک در شهر سنندج

مردم کردستان غذاهای خوشمزه ای می خورند! در این بخش از راهنمای سفر به سنندج درباره شکم گردی در این شهر صحبت می کنیم و شما را با برخی از غذاهای خوشمزه سنندج آشنا می کنیم. آش کشک، آش عدس بلغور، آش دانه کولانه، آش هالاو، خورشت ریواس و غذایی به اسم شلکینه از جمله غذاهای محلی این شهر هستند. کباب های بسیار لذیذی را هم می توانید در سنندج تجربه کنید. در ادامه راهنمای سفر به سنندج برخی از رستوران های خوب این شهر را برایتان معرفی خواهیم کرد.

کبابی حق شناس (شاه محمد)سنندج

این کبابی، یکی از قدیمی ترین کبابی های شهر سنندج است که شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. در سفر به سنندج حتما سری هم به کبابی حق شناس بزنید و مطمئن باشید که یکی از خوشمزه ترین کوبیده های عمرتان را خواهید خورد.

آدرس: سنندج، خیابان فرح، خیابان عطار نیشابوری

رستوران جهان نماسنندج

رستوران سنتی جهان نما از جمله رستوران های خوب و با کیفیت شهر سنندج است. یکی از دلایل شهرت این رستوران، قرار گیری آن در نزدیکی جاذبه های گردشگری این شهر است. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و خارجی سرو می شود. اگر به این رستوران رفتید، تجربه دلمه مخصوص کردی را فراموش نکنید.

آدرس: سنندج، خیابان طالقانی، بین صلاح الدین عیوبی و خیابان امام، رو به روی دخانیات، رستوران جهان نما

رستوران مروارید

رستوران مروارید، یکی دیگر از رستوران های معروف شهر سنندج است. در منوی این رستوران انواع غذاهای ایرانی و دریایی وجود دارد. رستوران مروارید، از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۲۲:۳۰ فعالیت می کند.

آدرس: سنندج، خیابان نمکی، رستوران مروارید

اگر قصد دارید که فست میل کنید، فست فود توکا و رستوران های ایتالیایی دایان و هفت دریا گزینه های خوبی خواهند بود. با راهنمای سفر به سنندج همراه باشید تا جاذبه های گردشگری این شهر را برایتان معرفی کنیم.

Sanandaj

جاذبه های گردشگری سنندج
سنندج

مسجد جامع سنندج

نام دیگر این مسجد، مسجد دارالاحسان است. این بنا، یکی از با شکوه ترین بناهای دوره اسلامی در شهر سنندج است و قدمت آن به سلسله قاجاریه بر می گردد. طبق گفته برخی از کارشناسان، مسجد جامع سنندج را بر روی بقایای یک مسجد صفوی ساخته اند. دستور ساخت مسجد جامع را امان الله خان اردلان زیر نظر مستقیم فتحعلیشاه قاجار داده است. این مسجد یکی از ارزشمند ترین نمونه های معماری قاجاریه در این شهراست که در مجاورت آثار تاریخی دیگری همچون بازار قدیمی سنندج قرار دارد.

بازار سنندج

بازار سنتی یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر است که در مرکز آن قرار دارد. قدمت این بازار را دوران صفویه و سال ۱۰۴۶ عنوان کرده اند. امروزه در اثر احداث خیابان انقلاب، بازار سنندج به دو بخش آصف و سنندجی تقسیم شده است. اگر به دنبال خرید صنایع دستی استان کردستان هستید، حتما سری هم به بازار تاریخی شهر سنندج بزنید. یکی دیگر از آثار تاریخی ارزشمند سنندج به نام حمام خان هم در ضلع شمالی بازار قرار گرفته است.Sanandaj

خانه کرد (عمارت آصف وزیری)

عمارت آصف وزیری یکی از قدیمی ترین خانه های احداث شده در این شهر است. امروزه این عمارت به “خانه کرد” شهرت یافته و در واقع به عنوان موزه مردم شناسی این شهر (بزرگترین موزه مردم شناسی مربوط به یک قوم در ایران) شناخته می شود. عمارت آصف یکی از خانه های تاریخی اعیانی شهر سنندج است که تزئینات آجرکاری و گچ بری زیبایی دارد. این بنا، در دوران صفویه ساخته شده و در دوره های قاجار و پهلوی تکمیل و بازسازی شده است. درون این عمارت، یک حمام زیبا و تاریخی هم قرار دارد. خانه کرد در خیابان امام خمینی سنندج واقع شده است.Sanandaj

موزه سنندج (عمارت سالار سعید)

علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ خطه کردستان، می توانند سری به موزه تاریخی سنندج بزنند. این موزه در بخش بیرونی یکی از عمارت های تاریخی و باشکوه این شهر برپا شده است. امروزه آثار و اشیای تاریخی مکشوفه از کردستان و حتی استان های دیگر در این موزه در معرض نمایش برای عموم قرار دارند. این آثار در سه بخش آثار پیش از تاریخ، آثار دوران تاریخی و آثار دوران اسلامی تقسیم بندی شده اند.Sanandaj

عمارت سالار سعید سنندج هم منزل فردی به نام ملا لطف الله شیخ الاسلام در دوران قاجار بوده است. پس از فوت این شخص، وراث او خانه را به دو بخش تقسیم کردند و در سال ۱۱۳۶ این عمارت به به اداره فرهنگ وقت واگذار شد. موزه تاریخ سنندج، در سال ۱۳۵۴ در این عمارت دایر شد.

عمارت خسرو آباد

یکی دیگر از عمارت های باشکوه تاریخی شهر سنندج، عمارت خسرو آباد است که در میان چهار باغی زیبا قرار گرفته است. قدمت این چهار باغ و عمارت درونش را به دوره قاجاریه نسبت داده اند. البته برخی نیز عقیده دارند که این چار باغ در دوران زندیه ساخته شده است. این عمارت نیز همانند سایر عمارت های زیبای این شهر، تزئینات گچ بری و آجرکاری بی نظیری دارد و سال ها مرکز حکم رانی خسرو خان اردلان بوده است. این عمارت در جنوب غرب سنندج و و در بلوار خسرو آباد (شبلی) قرار دارد.

مجموعه تفریحی پارک آبیدرSanandaj

مجموعه تفریحی آبیدر سنندج در غرب این شهر و بر روی تپه ای مشرف به شهر قرار گرفته است. این منطقه به بام سنندج شهرت دارد. وج.ود چندین باغ با صفا، چشمه های طبیعی، بزرگترین سینمای تابستانی کشور و … این مجموعه را به تفرجگاه اصلی مردم شهر سنندج تبدیل کرده است.

عمارت وکیل سنندج، عمارت مشیر دیوان، قرآن نگل و روستای تاریخی نگل و دریاچه سد قشلاق از جمله دیگر جاذبه های گردشگری شهر سنندج هستند. در ادامه راهنمای سفر به سنندج سوغات این شهر را معرفی خواهیم کرد.

سوغات سنندج

یکی از سنت های زیبای ما ایرانیان، خرید سوغات مخصوص هر شهر در هنگام بازگشت از سفرمان است. همان سوغاتی ها هستند که خاطرات خوش سفرمان را زنده نگه می دارند. انواع فرش های دستباف، گیوه کردی، پارچه ها و لباس های رنگ و وارنگ مردم کرد، سقز، شیرینی کنجدی انگبین و شکری و بادام سوخته از جمله سوغاتی ها معروف شهر سنندج است. در راهنمای سفر به سنندج تلاش کردیم تا مطالب مفیدی را برای افرادی که قصد سفر به این شهر را دارند، فراهم کنیم. سنندج یکی از زیباترین شهرهای غرب کشور است و مردمانی بسیار خونگرم دارد. سفر به این شهر را در برنامه های تابستان خود بگنجانید.Sanandaj

منبع: الی گشت

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.