جزئیات جدید از واردات خودرو/ مجوز ورود ۷۰ هزار خودرو صادر شد

«مهرداد گودرزوند چگینی» با پیشنهاد اصلاح کل در این تبصره گفت: در این تبصره بحث مجوز واردات خودرو و رقابتی شدن است این مجوز باید زمینه رقابتی کردن ساخت خودرو در کشور را ایجاد کند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در این واردات به آن پرداخته نشده موضوع کامیونت است که واردات کامیونت های یخچالدار باید در این تبصره مورد توجه قرار گیرند.

احمد امیر آبادی فراهانی نیز در پیشنهاد حذف کل در این تبصره گفت: این موضوع حداقل پنج میلیارد دلار خروجی ارز برای کشورخواهد داشت و مشکلاتی را برای کشور به بار خواهد آورد.

نماینده مردم قم بیان داشت: ما نسبت به عملکرد خودروسازان راضی نیستیم رییس‌جمهور هم در بازدید اخیر خود از خودروسازان بر کیفیت تاکید کردند و اینکه باید فکری برای واردات خودرو کرد.

وی افزود: مجلس قانون منع واردات خودرو را وضع نکرد. خود دولت تصمیم گرفته است که خودرو را وارد نکند. دولت می‌تواند واردات خودرو را آزاد کند. اگر مجلس واردات خودرو را آزاد کند، مجددا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مخالفت می‌کند. اتفاقی که می‌افتد قیمت خودرو خارجی کاهش می‌یابد و سرمایه‌داران خودرو خریداری می‌کنند. در نتیجه دوباره قیمت افزایش می‌یابد. اجازه دهید مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری نکند.

نمایندگان با پیشنهاد امیرآبادی مبنی بر حذف کل این بند مخالفت کردند.

مصوبه مجلس چه می‌گوید؟

بر اساس بند الحاقی ۱- به منظور تأمین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، پرسرعت و قطار شهری و تکمیل طرحهای نیمه تمام در خطوط ریلی و بخش راهسازی، اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده ها، توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل، به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست‌های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات به صورت ذیل توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی از محل ارز غیرصادراتی(خود و دیگران) با تعرفه ورودی که به تصویب هیأت وزیران می رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی جدول شماره(۵) این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید:

اقلام وارداتی عبارت است از:

۱- تعداد ۵۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۲۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز (هیبریدی و برقی)

۲- تعداد ۱۰.۰۰۰ دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده

۳- تعداد ۱۰.۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری و درون شهری

۴- تعداد ۱.۰۰۰ دستگاه واگن و واگن یخچال دار

۵- تعداد ۵.۰۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راه سازی اعم از نوساخت یا حداکثر پنج سال ساخت

منابع واریزی از محل جداول و ردیف­های هزینه‌­ای مربوط به مصرف می‌­رسد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.