کوهی در ایران که همیشه می‌سوزد

این کوه آتشین مدت‌ها است که به نام  کوه تشکوه معروف است و گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. اگر می‌خواهید ماجرای آتش گرفتن این کوه را بدانید و اینکه چرا همیشه آتشین است در ادامه ما را همراهی کنید.

کوه تشکوه

کوه تشکوه حتی از کنار جاده هم به‌خوبی دیده می‌شود و چشم‌اندازهای جذاب آن مخصوصا درهنگام شب باعث شده که گردشگران زیادی برای دیدن این کوه به استان خوزستان بروند. در اینجا تپه‌هایی وجود دارد که با صدها شعله رنگی روشن شده‌اند و از فاصله دور هم هر رهگذری را محو تماشا می‌کنند. شاید تا به حال فوران آب را از میان تپه‌ها زیاد دیده باشید اما در اینجا از حفره میان تپه‌ها نه آب که آتشی سوزان بیرون می‌آید و منظره‌ای منحصربه‌فرد و خارق‌العاده را پدید می‌آورد. برای دیدن این کوه عجیب باید راهی استان خوزستان و جاده رامهرمز – ابوالفارس شوید همین که به امتداد روستای ماماتین رسیدید در کنار جاده تپه‌هایی سوزان شعله ور نظرتان را جلب می‌کنند. تپه هایی که هر چه هوا تاریک‌تر باشد بیشتر به چشم می‌آیند و باشکوه‌تر هستند.

چرا تشکوه می‌سوزد؟

اگر در هنگام شب در این مسیر باشید این کوه چنان درخشندگی خیره کننده‌ای دارد که امکان ندارد چشم‌های شما به آن خیره نماند. این کوه از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر است و در لیست آثار ملی ایران هم قرار دارد. همان‌طور که گفتیم اسم کوه، تشکوه است و به زمان محلی تشکوه یعنی کوه آتشین. این کوه زمان‌های زیادی است که از صبح تا شب می‌سوزد و جاذبه‌ای بدیع را خلق کرده است. حتما برای شما این سوال پیش آمده است که دلیل آتشین بودن این کوه چیست؟ و چه منبع سوخت تمام نشدنی‌ای دارد که همیشه به سوختن ادامه می‌دهد؟

نظر کارشناسان زمین شناسی

کارشناسان زمین شناسی معتقدند که علت آتشین بودن کوه این است که در زمین گوگرد وجود دارد و از طرفی گاز طبیعی از عمق لایه‌های زمین به سطح زمین متصاعد می‌شود. گازهای هیدروکربوری از هر شکافی که بر روی زمین وجود داشته باشد به بیرون می‌آیند و آتش می‌گیرند. هر چند که این آتش در تمام مدت شبانه روز بر روی سطح کوه وجود دارد اما در شب بیش‌تر از هر زمان دیگری دیده می‌شوند.

نکات بازدید از تشکوه

  • در نزدیکی این کوه گاز زیادی در هوا متصاعد شده است و برای همین نباید هیچ آتشی در این ناحیه روشن شود.
  • سعی کنید زمان زیادی را در کنار تشکوه نگذرانید. ۱۵ دقیقه می‌تواند زمان مناسبی باشد؛ چرا که گازهای متصاعدشده در هوا موجب سردرد و تهوع می‌شوند.
  • بهترین زمان برای بازدید از تشکوه، فصول خنک سال است.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.