چگونه از خشکی و شکننده شدن موها جلوگیری کنیم؟

خشکی و شکنندگی مو یکی از مشکلات ناخوشایندی است که زیبایی موها را کاهش می دهد به خصوص زمانی که بخواهید موهایی بلند داشته باشید.

شکنندگی مو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به سبک زندگی و رژیم غذایی فردی وابسته است.

سلامت ساقه مو به پولک هایی بستگی دارد که روی ساقه مو را می پوشانند و ما آن ها را به نام کوتیکول می شناسیم.

در صورتی که کوتیکول های مو آسیب ببینند یا از هم باز باشند ، موهای شما حالت وز ، خشک و شکننده پیدا می کند.

روش های پیشگیری از خشکی و شکستگی مو

برای پیشگیری از خشکی و شکنندگی مو باید تغییرات در رژیم غذایی و مراقبت و شستشوی موهایتان داشته باشید.

تغییر رژیم غذایی برای پیشگیری از خشکی مو

اولین تاثیر رژیم غذایی را می توانید در موهایتان مشاهده کنید. مواد مغذی که از خشکی و شکستگی مو پیشگیری می کنند باید مستقیما از رژیم غذایی دریافت شود از جمله روی ، اسید فولیک ، آهن ، ویتامین های A و E و C و D و گروه B ، از سویی دیگر مقدار مصرف کافی پروتئین و آنتی اکسیدان مانع از ضعیف شدن موها شده و آن ها محافظت میکند.

کنترل استرس برای پیشگیری از شکنندگی مو

استرس علاوه بر ریزش مو می تواند منجر به شکستگی موها شود. استرس هم به طور مستقیم باعث ضعیف شدن موها می شود هم مانع از جذب کافی مواد مغذی در بدن شده و به طور غیر مستقیم باعث خشکی و شکستگی موها خواهد شد ، از سویی دیگر فردی که استرس مزمن داشته باشد کمتر به فکر مراقبت از پوست و موی خودش است. کنترل استرس تا حدود زیادی می تواند منجر به سلامت موها شود.

تغییر عادتهای غلط برای پیشگیری از خشکی مو

اگر ساقه موها بیش از حد خشک شود ، انعطاف پذیری اش کاهش پیدا کرده و راحت تر می شکند. خشکی آب و هوا و گرمای بیش از حد یا شوینده های قوی می تواند باعث ایجاد خشکی و شکستگی مو شود.

سعی کنید موها را با آب گرم بشویید نه آب داغ.

از شامپوی مناسب موهایتان استفاده کنید و انتهای موها را به شامپو آغشته نکنیدو فقط با کف شامپو انتهای ساقه موهای بلند را بشویید.

موهای خشک را هفته ای ۱ بار با شامپو بشویید و موهای چرب را هفته ای ۲ بار .

بعد از حمام از ماسک مو و سرم مو برای آبرسانی مناسب به ساقه موها استفاده کنید.

بعد از حمام موهای نم دارتان را با روغن های تقویت کننده ساقه مو کمی چرب کنید مثل روغن نارگیل ، روغن بادام ، روغن کرچک ، روغن آرگان ، روغن بابونه ، روغن هسته انگور ، شی باتر.

برای خشک کردن موها بعد از حمام به جای این که حوله را روی موها بمالید ، دور موها بپیچانید و اجازه دهید نم موها را به خودش جذب کند و سپس در هوای آزاد موهایتان را باز بگذارید تا کاملا خشک شوند.

پیشگیری از آسیب موها با وسایل گرمازا

استفاده مداوم از سشوار ، اتوی مو و سایر ابزارهای حرارتی باعث ایجاد آسیب به کوتیکول مو می شود.

سعی کنید از باد خیلی داغ سشوار برای خشک کردن موها استفاده نکنید و دما را روی درجه کم بگذارید.

از وسایل آرایشی سرامیکی استفده کنید که آسیب کنتری به موها وارد کند.

حداقل دو روز در هفته از هیچ گونه وسایل گرمادهی روی موها استفاده نکنید.

قبل از اعمال گرما از سرم های محافظت کننده مو رویشان اسپری کنید.

کاهش استفاده از مواد شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی روی موها مثلا فر مو دائم ، نرم کننده قوی ، صاف کردن دائم ، رنگ و دکلره در صورتی که بیش از حد انجام شود باعث آسیب جدی به کوتیکول های مو خواهد شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده برای پیشگیری از خشکی و شکستگی مو استفاده از خدمات آرایشی موها را هر ۸ – ۱۰ هفته یکبار انجام دید.

از ماسک مو و سرم مو برای تقویت موهایتان به صورت هفتگی استفاده نمایید.

اجتناب از شانه زدن مداوم موها

شانه زدن مداوم موها یکی از دلایلی است که میتواند باعث اجاد شکنندگی ساقه موها شود.

موهای خیس را شانه نزنید.

اگر موهای بلند دارید سعی کنید از شانه های دانه درشت استفاده کنید که تارهای مو درونش گیر نیوفتند و کشیده نشوند.

بهتر است از شانه هایی با مواد طبیعی استفاده کنید مثلا شانه های چوبی.

ماسک مو خانگی برای پیشگیری از خشکی و شکستگی مو

برای آبرسانی و تقویت ساق های مو و پیشگیری از خسکی و شکستگی مو میتوانید از انواع ماسک های خانگی تقویت کننده ساقه مو هفته ای ۱ بار یا ماهی ۲ بار استفاده کنید و ساقه موها را با ماسک بپوشانید و بعد از نیم ساعت با شامپوی ملایم موهایتان را بشویید.

ماسک روغن نارگیل

۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را کم کم کف دستتان بریزید و تمام ساقه موها را با آن چرب کنید و موهایتان را با کلاه رنگ بپوشانید و ۳ ساعت یا کل شب اجازه دهید روی موهایتان بماند و سپس بشویید.

ماسک روغن کرچک

۱ قاشق غذاخوری روغن کرچک را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید و ساقه موها را چرب کنید و با کلاه رنگ موهایتان را بپوشانید و بعد از ۲ ساعت موها را بشویید.

ماسک روغن بادام

۳ قطره روغن اسانس بادام را با ۲ قاشق غذاخوری روغن حامل مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و موهایتان را چرب کرده و رویشان را بپوشانید و بعد از ۲ ساعت بشویید.

ماسک روغن بابونه

۴ قطره روغن اسانس بابونه را با ۲ قاشق غذخری روغن حامل مخلوط کنید  موها را چرب کنید و بعد از ۱ ساعت بشویید.

ماسک روغن آرگان

می توانید بعد از حمام زمانی که موهایتان هنوز نم دار است ۴ – ۵ قطره روغن آرگان خالص را کف دست بریزید و ساقه موهایتان را با این روغن چرب کنید.

ماسک چای سبز

۲ قاشق غذاخوری پودر چای سبز را با ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کرده روی حرارت غیر مستقیم هم بزنید تا کاملا ذوب شود.  خمیر بدست آمده را روی پوست سر و ساقه موها بکشید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب سرد آبکشی کنید. از دمنوش چای سبز به جای پودر آن میتوانید استفاده کنید.

ماسک تخم مرغ

۲ عدد سفیده تخم مرغ را با ۲ قاشق روغن زیتون و ۱ پیمانه شیر و ۴ قطره آب لیمو ترش تازه مخلوط کنید پوست سر و ساقه موها را به اینمخلوط آغشته کنید و بعد از ۳۰ دقیقه موها را با شامپوی ملایم بشویید.

ماسک آلوئه ورا

۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا طبیعی را با ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط کنید و ساقه موها و پوست سر را به این ماسک آغشته کنید. بعد ازنیم ساعت موها را آبکشی نمایید.

ماسک سیر

۶ حبه سیر را له کنید و با ۱۰۰ میلی لیتر روغن زیتون مخلوط نمایید و پوست سر و ساقه موها را به آن آغشته کنید و بعد از ۱ ساعت با شامپو موهایتانرا بشویید.

ماسک آووکادو

۱ عدد آووکادو رسیده را له کنید یا ۱ – ۲ عدد زرده تخم مرغ مخلوط نمایید و کف سر و ساقه موها را با این ماسک بپوشانید. بهتر است موها مرطوب باشد که ماسک راحت تر روی ساقه موها کشیده شود. بعد از ۲۰ دقیقه موها را با شامپو معمولی بشویید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.