ولوو V40؛ با آرامش محض در جاده‌ برانید

کمپانی ولوو به‌ایمنی بالا در محصولات خود شهرت دارد. به‌طوری که طرح‌های ایمنی این خودروساز سوئدی سرلوحه دیگر خودروسازان بوده است. اگرچه این کمپانی در بحث ساخت خودروهای کار و تجاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، در زمینه طراحی و تولید خودروهای سواری نیز به‌همان میزان با ارزش و خاص محسوب می‌شود. یکی از محصولات ولوو که کارنامه درخشانی را به‌نمایش گذاشته تا جایگاه این کمپانی را از آنچه که هست فراتر ببرد، مدل V40 است. این خودرو هاچ‌بک با ظاهر اسپرت خود ویژگی‌هایی در چنته دارد که می‌تواند با سدان‌ها یا اس‌یووی‌ها به‌رقابت بپردازد. V40 حدود هفت سال است که به همت شرکت «افراموتور» در بازار خودرویی کشورمان حضور دارد و جزو خاص‌ترین هاچ‌بک‌های ایران محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا این خودرو را از نظر فنی و ارزش و جایگاه آن در بازار بررسی کنیم.
طراحی خارجی
کمپانی ولوو سال ۲۰۱۲ در موتورشو ژنو از هاچ‌بک کامپکت لوکس خانوادگی خود با نام V40 رونمایی کرد. V40 درواقع سبک جدیدی از طراحی و مهندسی ولوو بود که به‌خوبی این موضوع را به‌نمایش می‌گذاشت. این خودرو تا سال ۲۰۱۹ روی خط تولید ولوو حضور داشت و تنها مدل‌های ۲۰۱۴ آن در بازار ایران حضور دارند. همچنین سال ۲۰۱۶ فیس‌لیفت جزئی روی این خودرو صورت گرفت و از نظر ظاهری باید نمره و امتیاز عالی به‌این هاچ‌بک اسپرت داد. زیرا نشانه‌هایی در طراحی بدنه آن وجود دارد که شخصیتی اسپرت و نافذ به‌این خودرو می‌دهد. پروفیل خودرو با خط تیز شانه و فرم‌های تخت با اورهنگ‌های نسبتا بلند (در نسخه آر-دیزاین با رینگ‌های ۱۸ اینچی) ظاهر جذابی را برای این هاچ‌بک به‌ارمغان می‌آورد. پوزه نسبتا کشیده، خطوط تیز روی کاپوت، جلوپنجره شش‌ضلعی به‌شکل ولوو و چراغ‌هایی مشابه قطره آب، چهره‌ای اسپرت برای V40 ایجاد کرده است. تمام نسخه‌های واردشده به‌ایران در دو مدل آر-دیزاین و آر-دیزاین پلاس عرضه شده است و در نمای عقب نسخه آر-دیزاین و آر-دیزاین پلاس چراغ‌هایی به‌شکل L با گرافیک LED به‌چشم می‌خورد که با حجم خاصی که درنمای عقب ایجاد کرده، زیبا به‌نظر می‌رسند. طراحی دیفیوزر و سراگزوزهای کروی‌شکل در طرفین و اسپویلر الحاقی روی در عقب، اسپرت بودن این هاچ‌بک را دوچندان می‌کند.
کابین به‌روز و راحت

در زمان ورود به‌کابین V40 نخستین ویژگی‌ راحت بودن صندلی‌هاست. درواقع ارگونومیک و ایمنی در اولویت طراحی ولوو قرار دارد. با این حال کابین از نمایشگرهای عریض به‌کاررفته در خودروهای امروزی بهره نمی‌گیرد. کلاستر (مجموعه پشت آمپر) کاملا دیجیتالی و یک صفحه‌نمایشگر هفت‌اینچی در بالای داشبورد طراحی شده تا کابین را به‌روز جلوه دهد؛ این نوع طراحی در زمان تولید V40 به‌روز و مدرن بوده است. تمام کلیدهای فیزیکی که شامل تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع و گرم‌کن صندلی‌ها و غربیلک‌فرمان می‌شود، در قسمت میانی داشبورد قرار گرفته و دسته‌دنده زیبا با نمایشگر دیجیتالی روی آن و غربیلک‌فرمان اسپرت برای تقویت حس اسپرت بودن خودرو است. همچنین زاویه نسبتا زیاد ستون A و استفاده از سقف سانروف پانورامیک (که بخشی از سقف را احاطه کرده) و نورپردازی در کابین، فضای دلنشینی را در اختیار سرنشینان V40 قرار می‌دهد. کیفیت ساخت قطعات داشبورد را باید درسطح خودروهای آلمانی ارزیابی کرد و استفاده از پلاستیک نرم و منعطف و از سوی دیگر چرم باکیفیت صندلی‌ها مهر تاییدی بر این ادعاست. نکته مهم دیگر در کابین V40 فضای جادار و مناسب پای سرنشینان است و فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع این خودرو به‌ترتیب ۲۶۴۷، ۴۳۶۹، ۱۸۰۲ و ۱۴۴۵میلی‌متر است که درمجموع توانسته رضایت سرنشینان را حاصل کند. همچنین این خودرو فضای بار ۳۳۵ لیتری دارد که البته این عدد ۸۵ لیتر کم‌تر از هیوندای الانترا ۲۰۱۵ و ۵۰ لیتر کم‌تر از کیا سراتو ۲۰۱۵ است.
مدعی ایمنی؟!
سال ۲۰۱۲ برای نخستین‌بار ولوو V40 مورد تست و ارزیابی سازمان تست تصادف اتحادیه‌اروپا یعنی یوروانکپ قرار گرفت و نتیجه تست‌ها و بررسی‌ها بسیار عالی ارزیابی شد. این خودرو در چهار تست ایمنی سرنشینان بزرگسال، ایمنی کودک، ایمنی عابرپیاده و کمکی ایمنی به‌ترتیب از ۱۰۰ امتیاز ۹۸، ۷۵، ۸۸ و ۱۰۰ را کسب کرد و پنج ستاره ایمنی درخشان را به‌خود اختصاص داد. در این مدل از ولوو، طراحان و مهندسان سوئدی بر ایمنی عابرپیاده تاکید بسیاری داشته‌اند که درنتیجه از ایربگ عابرپیاده نیز در آن استفاده شده است.
قلب تپنده V40
همان‌طور که اشاره شد، ولوو V40 در دو نسخه آر-دیزاین و آر-دیزاین پلاس در بازار ایران حضور دارد. قلب تپنده هر دو نسخه را یک موتور پنج‌سیلندر خطی به‌حجم ۱۹۸۴ سی‌سی تنفس‌طبیعی تشکیل می‌دهد و این پیشرانه که با کد اختصاصی T5 شناخته می‌شود، از بالاترین سطح تکنولوژی در موتورهای احتراقی پیستونی برخوردار است. پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و متغیرسازی در ورود دبی هوا به‌سیلندر، توانسته راندمان بالایی را برای آن به‌وجود آورد. این موتور پنج‌سیلندر خطی موسوم به B5204T9 حداکثر می‌تواند ۲۱۳ اسب‌بخار قدرت را در شش‌هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را در پنج‌هزار آرپی‌ام تولید کند. این موتور درسال ۲۰۱۵ توسط انجمن مهندسان خودرو SAE بالاترین امتیاز موتورهای بنزینی را دریافت کرد و بلوکه سیلندر در این موتور تمام‌آلومینیومی بوده و جنس سوپاپ‌ها از سدیم و روکش تیتانیومی است. از سوی دیگر باتوجه به‌این‌که این هاچ‌بک اسپرت سوئدی فاقد سیستم پرخوران توربوشارژ است، اما پیستون‌ها فورج هستند. براساس آنچه کمپانی ولوو ادعا می‌کند، پیستون‌های فورج، وزن و چگالی مخصوص موتور را کاهش می‌دهند و این نوع طراحی سبب کاهش وزن موتور و درنتیجه افزایش توان می‌شود. از نظر کیفیت، ولوو V40 در سطح بالایی بوده و هم‌تراز و هم‌سطح خودروهای آلمانی است. اغلب خودروهای وارداتی نسبت به‌شرایط سوختی و جوی کشور دارای حساسیت بالایی هستند و این درحالی است که طراحی مناسب سیستم خنک‌کاری و عدم ضعف در مدارهای هیدرولیکی برای روانکاری و خنک‌کاری قطعات دوار موتور سبب شده است شاهد استهلاک پایین موتور V40 باشیم. آمار پایین خرابی‌های موتور V40 در ایران نیز از کیفیت بالای ساخت این خودرو هاچ‌بک سوئدی حکایت می‌کند. اما این نکته را فراموش نکنید که پیشرانه V40 نیز همانند سایر خودروهای وارداتی به‌کیفیت روغن حساس است. زیرا شیر و سوپاپ‌های هیدرولیکی مکانیزم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها، بسیار به‌کیفیت روغن در زمان کارکرد حساس هستند و درصورت نگهداری صحیح از خودرو و توجه به‌موارد پیشنهادی از سوی خودروساز، پیشرانه پنج‌سیلندر V40 تا ۲۰۰ هزار کیلومتر یا ۱۰ سال جزو پیشرانه‌های باکیفیت است. در این خودرو برای انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ‌های جلو از گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک پاورشیفت استفاده شده و پروگرام این گیربکس به‌روز است و با در نظر گرفتن مدار هیدرولیکی و خنک‌کن مناسب برای گیربکس، از استهلاک پایینی برخوردار است. تعویض دنده نرم و به‌موقع و گیربکس گوش به‌فرمان برای تعویض دنده دستی M (دستی) و اسپرت از جمله نکات مثبت گیربکس V40 است.

امکانات رفاهی
در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی، ولوو V40 به‌سیستم‌های به‌روز و کاملا هوشمند مجهز است و از مهم‌ترین این آپشن‌ها می‌توان به ۱۰ ایربگ (جلو، پرده‌ای، جانبی، زانویی در نسخه آر دیزاین-پلاس و عابرپیاده)، مکانیزم سیستم ترمز ABS، EBD، ESP، TCS و کنترل پایداری دینامیکی، صفحه‌نمایش هفت‌اینچی کنسول میانی، دکمه‌های تنظیمات کروزکنترل و سیستم‌های صوتی روی غربیلک‌فرمان، صوتی هارمن کاردون با هشت بلندگو، قابلیت شماره‌گیری تلفن از روی کنسول میانی، کروزکنترل تطبیقی، صندلی‌های ارگونومی، چند نوع نمایش برای کیلومترشمار، نورپردازی داخلی، سقف پانورامیک، روکش چرم طبیعی صندلی‌ها، روکش چرمی غربیلک‌فرمان، پدال‌های اسپرت آلومینیومی، سیستم پایش نقاط کور با ویبره فرمان، شناسایی عابرپیاده، شناسایی تابلوخوان، ترمز اضطراری خودکار، حفاظت داخل کابین در زمان واژگونی، صندلی برقی هشت‌حالته با سه‌حافظه، آینه الکتروکرومیک، کامپیوتر سفری، سیستم هشدار خروج از مسیر، سیستم هوشمند پارک، استارت استاپ، هداپ دیسپلی، نشانگر وضعیت بازبودن درها روی ریموت، سیستم فوق‌پیشرفته هشدار خواب‌آلودگی راننده، هشدار موانع با قابلیت تنظیم فاصله، استارت هوشمند، ورود بدون کلید لمسی و با حافظه، فرمان برقی سه‌حالته و کول‌باکس اشاره کرد.

سواری و هندلینگ عالی
باتوجه به‌توزیع وزن ۵۸ به ۴۲ محورهای جلو و عقب و مرکز ثقل پایین، هندلینگ این خودرو فوق‌العاده است. سیستم فرمان حساس به‌دینامیک خودرو ولوو باتوجه به‌سنسورهایی که دارد، میزان فرمان‌پذیری را کنترل و هندلینگ را نسبت به‌خودروهای سطح بالا نیز در بالاترین امتیاز قرار می‌دهد. سواری خودرو نیز به‌واسطه سیستم مک‌فرسون با طبق‌های چندگانه در محورهای جلو و عقب با فنر پیچشی و فورلینک، نرم و دلپذیر است. تایرهای ۴۰/۲۲۵ با رینگ‌های ۱۸ اینچی نیز در بهبود کیفیت سواری این خودرو موثر است و فرمان‌پذیری و سواری قابل اطمینانی را به‌سرنشینان هدیه می‌دهد.

V40 چقدر ارزش خرید دارد؟!
درحال حاضر ولوو V40 آر-دیزاین مدل ۲۰۱۴ با کارکرد ۸۰ هزار کیلومتر در بازه قیمتی ۹۸۰ میلیون‌تومان قرار دارد و این درحالی است که نسخه فول‌آپشن آن یعنی آر-دیزاین پلاس مدل ۲۰۱۴ با کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر با قیمت یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان در بازار معامله می‌شود. البته به‌رغم آنچه در ارتباط با ویژگی‌های این مدل گفته شد، اما باتوجه به‌ ترس مشتریان در رابطه با خدمات پس از فروش مناسب در ایران آنها از خرید این مدل باکیفیت و ایمن تا حد زیادی اجتناب می‌کنند در حالی که به رغم شرایط تحریم هنوز می‌توان خدمات پس از فروش این خودرو را دریافت کرد. از نقاط ضعف ولوو V40 عدم‌وجود بازار مناسب برای آن در ایران است. درنهایت درصورتی که این هاچ‌بک سوئدی درکشورمان از خدمات پس از فروش مناسبی بهره ببرد، به‌جرأت می‌توان گفت با ارزش‌ترین گزینه حاضر در بازار ایران محسوب می‌شد. البته با صرف این هزینه می‌توان گزینه‌هایی مانند تویوتا کمری GLX مدل ۲۰۱۴، هیوندای سوناتا LF مدل ۲۰۱۵، هیوندای گرنجور مدل ۲۰۱۳ و کیا اسپورتیج مدل ۲۰۱۵ را نیز برای خرید در نظر گرفت. اما کیفیت ولوو و ایمنی آن در هیچ‌یک از گزینه‌های ذکرشده به‌جز تویوتا به‌چشم نمی‌خورد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.