مهاجرت کاری مهندس عمران

ما در این مطلب مهاجرت مهندس عمران به کانادا، استرالیا و دانمارک را بررسی کرده ایم و در خصوص استخدام مهندس عمران در خارج از کشور و بهترین کشور برای مهاجرت مهندس عمران صحبت کرده ایم.

مهاجرت کاری یک مهندس عمران به‌ عنوان شخصی که فقط دارای مدرک تحصیلی می‌باشد، مد نظر نیست. چرا که بیشتر کشورها برخلاف کشور ما، دیدشان نسبت به یک مهندس عمران فرق می‌کند و یک مهندس عمران را به‌عنوان یک نیروی فعال و حرفه‌‌ای درزمینه ‌های مختلف مانند پیمانکاری می‌شناسند.

تخصص مهندس عمران

یک مهندس عمران می‌تواند به انواع طرح‌های ساختمانی مانند برج‌سازی، ساختمان‌سازی راه‌سازی، پل‌سازی و ایجاد راه‌های آبی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و غیره می‌پردازد و از صفرتا صد اجرا طرح خود را نظارت دارد. او باید دانش‌های یاد گرفته خود را با فناوری اطلاعات ادغام کند تا یک طرح نو برای ساخت بنای خود خلق کند. هم‌چنین باید پروژه‌ها و طرح‌های خود را به‌خوبی برای دیگران شرح دهد تا دیگران را مجذوب پروژه خود کند. پس باید از مهارت ارتباطی خوبی برخوردار باشد.

مهندسان عمران معمولاً در تخصص‌های ویژه‌ای کار می‌کنند. از قبیل مهندسی سازه، مهندسی خاک و پی، مهندسی آب، مهندسی مواد ساختمانی ( مهندسی مصالح ساختمانی)، مدیریت پروژه، مهندسی راه، مهندسی سازه های هیدرولیکی و مهندسی محیط زیست و… . برخی از مهندسان عمران به‌طور ویژه برای نهادهای دول|

برای داشتن موقعیت شغلی مناسب در این رشته باید مدرک معتبر از دانشگاه‌های خود را داشته باشید. به‌طورکلی زمینه‌هایی که به یک مهندس عمران نیاز دارد:

  • ساخت سدها، ساختمان‌ها، خطوط لوله
  • محیط‌زیست: شبکه‌های تأمین آب، سیستم‌های آب‌رسانی به‌صورت زیرزمینی و ساخت بنای جلوگیری از سیل
  • حمل و نقل: جاده‌ها، راه‌آهن، کانال‌ها زیرزمینی و فرودگاه‌ها
  • دریایی: بندرها و سیستم‌های دفاعی دریایی و ساخت سکوهای دریایی
  • ژئوتکنیک: استخراج از معدن، عملیات خاکی و ساخت پایه

وظایف مهندس عمران

آنچه یک مهندس عمران در طی اجرا طراحش بایستی انجام دهد به شرح زیر است:

  • آگاه کردن کارفرما، یا شخص صاحب پروژه درباره تجهیزات موردنیاز
  • ارائه طرح‌های پیشنهاد برای مناقصه‌ها به مشتریان، کارفرما، مراکز دولتی و سازمان‌های برنامه‌ریز
  • تحلیل و بررسی شرایط بیان‌شده توسط ناظران، نقشه طراحی‌شده پروژه و آزمایش مواد و مصالح با استفاده از نرم‌افزار مدل‌سازی
  • پیش‌بینی برای امکان‌پذیری پروژه‌ها با ارزیابی مواد، هزینه‌ها، زمان به‌وسیله میزان نیروی کار موجود
  • بررسی و ارزیابی ریسک‌ها و شرایط محیطی پروژه‌ها
  • انجام آزمایش موردنیاز خاک برای مشخص شدن کیفیت و قدرت‌پایه سازه
  • طراحی نقشه‌ها به‌وسیله نرم‌افزار طراحی کامپیوتری
  • مدیریت طی اجرا پروژه، هدایت کردن آن و نظارت کامل برای جلو رفتن هر مرحله از تولید
  • نظارت بر بخش‌های مختلف برای استفاده از تجهیزات ایمنی و سلامت و انجام قوانین و زمان‌بندی‌ها

ویژگی مهندس عمران

با توجه به این‌که آن‌ها باید هم ازنظر فکر و هم به‌صورت جسمی برای به نتیجه رساندن پروژه‌های خود زحمت بکشد، این شغل، تنش‌های زیادی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. پس بهترین گزینه برای این شغل، یک فرد در حد متعادل، نکته‌بین و جزئی‌نگر و بدون داشتن استرس می‌باشد.

پس اگر شما علاقه به طراحی و ساخت ندارید و درس‌های ریاضی و فیزیک قوی نیستید، هرگز وارد این عرصه کاری نشوید. مهندسین عمران معمولاً در کنار متخصصانی مانند معماران، مهندسین نقشه‌کشی، مهندسان مکانیک، مهندسان برق ناظران و پیمانکاران ساختمان کار می­­کند.

هم­­چنین کسانی که این شغل را دارد علاوه بر معماران، مهندسین نقشه‌کشی، مهندسین برق، ناظران و پیما کاران پروژه کاریشان روبرو هستند، در بعضی موارد ممکن است به‌طور مستقیم با کارگران اجرایی صحبت کنند و روند کاری آن‌ها را نظارت بررسی کند. پس باید برای پیشرفت زمان اجرای پروژه­­شان، دارای قدرت بیان با هر صنفی را داشته باشند.

مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی عمران

برخی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی عمران که تسلط بر آن‌ها  تا حدود زیادی به بهبود درآمد و پیشرفت درزمینهٔ کاری کمک خواهد کرد عبارت‌اند از:

  • ETABS: نرم‌افزار تحلیل و طراحی انواع مختلف سازه‌های ساختمانی
  • Auto Cad : نرم‌افزار طراحی‌های دوبعدی، سه‌بعدی و علوم مهندسی مرتبط با نقشه‌کشی
  • CSiBridge : نرم‌افزار طراحی پل
  • Matlab : نرم‌افزاری برای برنامه‌نویسی و انجام محاسبات ریاضی در مهندسی عمران
  • : Staad Proنرم‌افزار آنالیز و طراحی سازه‌های فلزی، بتنی، چوبی، آلومینیومی و سازه‌های ترکیبی
  • : Plaxis Professionalنرم‌افزار مخصوص مهندسی خاک و پی
  • SAFE : نرم‌افزار تحلیل و آنالیز اجزای پی و فونداسیون
  • : Revitنرم‌افزار مدل‌سازی و طراحی نقشه‌های ساختمانی
  • : SAP نرم‌افزار طراحی و آنالیز سازه‌ها
  • : Ansys نرم‌افزاری برای تحلیل مهندسی قطعات در تحلیل‌های دینامیکی
  • Catia : نرم‌افزار طراحی قطعات مهندسی عمران
  • : Solidworks نرم‌افزار طراحی قطعات
  • : Tekla Structures نرم‌افزار طراحی و مدل‌سازی بسیار پیشرفته و مدرن سازه‌های فلزی و بتونی عظیم
  • SDR Map : نرم‌افزار نقشه‌برداری و تهیه نقشه‌های توپوگرافی

موقعیت‌های شغلی مهندسی عمران

برخی از جایگاه‌های شغلی که پس از مهاجرت کاری مهندس عمران می‌توان در آن‌ها مشغول به کار شد، عبارت‌اند از: مهندس عمران، کارشناس ساختمان، کارشناس سازه، مهندس ناظر، سرپرست کارگاه، مهندس نقشه‌بردار، ناظر مقیم، مدیر فنی، مدیر کارگاه و …

مهندسین عمران وظایف مهم و حساسی درزمینهی ساخت‌وساز کشور خود بر عهده‌دارند. آن‌ها در ابتدا باید برای هر ساخت‌وسازی مهم کشور مانند، توسعه پل‌های انبساطی، سد‌ها، فرودگاه‌ها و… ، بهترین طراحی را خلق و روند کاری را به‌صورت دقیق مشخص کنند. یک مهندس عمران در کنار رعایت اصول اجرایی و کیفیت مناسب پروژه اجرایی کشور خود، بایستی اقتصادی عمل کند.

چرا اقتصادی بودن، اساس کار یک مهندس عمران است. وظیفه اصلی آن، کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران کشور است. شرایط حساس مهندس عمران، این رشته را با از دیگر رشته‌های مهندسی جدا می­­ کند.

بازار کار عمران در کشورمان

طبق گزارش‌ها بررسی‌شده و اخبار و تحلیل‌های انجام‌شده درباره بازار کار مهندسین عمران داخل کشورمان در مقابل شغل‌های دیگر از شرایط بهتری برخوردار هستند درحالی‌که میزان بودجه عمرانی کشور نیز دچار تغییراتی است.

اما این شرایطی بیان شد، بیان موقعیت مناسب برای استقبال فارغ‌التحصیلان این رشته نمی‌باشد. چراکه میزان تقاضای بازار بسیار کمتر از تعداد فارغ‌التحصیلان می‌باشد. این موضوعی‌‌ای است که در دهه اخیر بیشتر فارغ­التحصیلان هر رشته با آن پیش رو هستند و از آن رنج می‌برند. این شرایط باعث شده است تا آن‌ها وارد بازار کار خارج از کشور شوند.

بنابراین وضعیت بازار کار مهندسی عمران کشورمان برگرفته از بودجه عمرانی کشور و قوانین و مقررات دولتی می‌باشد. هم‌چنین بخش‌های خصوصی نیز زیر نظر قوانین و مقررات دولتی هستند، پس هرگونه پیشرفت یا شکست آن‌ها بر بازار کار تأثیرگذار خواهد بود.

بهترین کشور برای مهاجرت مهندس عمران

اکنون که با کار مهندس عمران و نحوه مهاجرت مهندس عمران آشنا شدید شاید برای تان سوال باشد که بهترین کشور برای مهاجرت مهندس عمران کجاست؟ در این بخش از مطلب، به معرفی بهترین کشورها برای مهاجرت مهندس عمران پرداخته ایم.

در همه جای دنیا، مهندس عمران یکی از مهم‌ترین عامل‌های مربوط به پیشرفت اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌آید. پس برای مهاجرت یک مهندس عمران کشوری مناسب می‌باشد که شرایط اقتصادی‌اش در حال رشد است.

کانادا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت مهندسین عمران

کشور کانادا به‌گونه‌ای است که میزان نیازش به مهندسین حرفه‌‌ای هیچ‌وقت به‌صورت مشخصی نبوده است. شرایط اقتصادی این کشور روز به روز در حال افزایش است و باعث شده است این کشور به‌عنوان یک چراغ روشن برای مهاجرت برای مهندسان گرامی شامل شود. آن‌ها زمانی که وارد این کشور می‌شوند از امتیازهای زیادی برخوردار می‌شوند و بازار مهندسی عمران برایشان داغ است. هم‌چنین بیشتر آن‌ها می‌توانند اقامت کانادا را به دست آورند.

شرایط مهندس عمران در کشور کانادا

در حال حاضر کشور کانادا به دلایل مختلفی مانند گسترش پروژه عمرانی با کمبود مهندسین عمران مواجه شده است. به‌خصوص دو ایالت بریتیش کلمبیا و آلبرتا نیازمند تعداد بسیاری نیرو در این تخصص هستند. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، در حال حاضر همهٔ مهندسین این رشته دارای شغل هستند و مهندس بیکار در این کشور وجود ندارد. هم‌چنین با نرخ‌های جاری، به این نتیجه می‌رسیم که کانادا در سال ۲۰۲۰ به تعداد زیادی مهندس عمران نیاز داشته باشد.

شرایط کاری کانادا به‌گونه‌ای است که مهندسین عمران دارای موقعیت کاری مناسب با درآمدی خوب هستند. همان‌طور که گفته شد تقاضای برای این تخصص زیاد است، آن‌ها به‌راحتی می‌توانند کار پیدا کنند. حتی این کشور فارغ‌التحصیلان این رشته را که دارای تجربه‌های کافی نیستند را نیز پذیراست. طبق مشاهدات حقوق اولیه برای فارغ‌التحصیلان یکی بالا‌ترین حقوق کانادا بوده و میزان حقوق برای مهندسین حرفه‌‌ای و باتجربه تا یک‌صد هزار دلار می‌رسد.

رشته تحصیلی مهندسی عمران در کانادا

طبق نتایج‌های به‌دست‌آمده، نشان می‌دهد که تعداد کانادایی‌هایی که در این رشته فارغ‌التحصیل شدند به نسبت نیاز این کشور بسیار کم است؛ بنابراین این کشور نیاز خود از طریق نیروهای خارج از کشور تأمین می‌کند. یکی از سازمان‌هایی که مهندسین خارج از کشور کانادا جذب می‌کند، اعلام کرده است که در چند سال اخیر ۲۵ درصد رشد در استخدام مهندسین خارج از کشور را داشته‌اند. این شرکت در سال گذشته فقط ۶۰۰ نفر درزمینهٔ مهندسی جذب کشور کانادا کرده است؛ اما اکنون تعداد افراد کمی در رشته مهندسی کشورشان فارغ­­التحصیل شده‌اند.

ویزا نیو | مرکز تخصصی امور مهاجرتی و خرید ملک خارجی

مهاجرت مهندس عمران به کشور دانمارک

یکی از بهترین انتخاب‌هایی که می‌توان مهندسین عمران برای شغل خود داشته باشد، کشور دانمارک است. چراکه این کشور بیش از یک‌پنجم کل نیرو‌های مشغول به کار درزمینهٔ صنعت ساختمان را برای خود دارد. این رقم حدود ۱۴۳۰۰۰ فرصت شغلی را برای این کشور رقم می‌زند. دانمارک به دلیل تقسیم نرمال درآمد برای هر شغل باعث شده است که میزان وام‌های ساختمان‌سازی، سه برابر کل درآمد سالانه فرد است.

شرایط کاری مهندسین عمران در دانمارک

در این کشور ساعت کاری مهندسین ۳۶ ساعت در طول هفته مشخص‌شده که باید روزانه از ۶ صبح تا حدود ۶ عصر طول بکشد و نیم ساعت برای نهار در نظر گرفته شود. این شرایط برای ۵ روز کاری در هفته تعریف‌شده است. همه مشاغل چه کارگران و چه کارمندان در طول مدت بیماری‌شان نیز حقوق دریافت می‌کنند.

در کشور دانمارک میزان اضافه‌کاری از یک و نیم تا دو برابر حقوق عادی در صنعت ساختمان برای مهندسین عمران در نظر گرفته می‌شود. هم‌چنین اگر مسافت خانه مهندسین تا کارگاه ساختمانی زیاد باشد کارفرما موظف است اقامت‌های استانداردی برای آن‌ها فراهم کند.

حقوق دریافتی مهندسین عمران در دانمارک

درصورتی‌که شخص دارای اقامت این کشور باشد، هیچ حداقل حقوقی برای آن‌ها توسط این دولت مشخص نشده است؛ اما هر صنفی میزان حقوق متفاوتی دارند که حداقل آن‌ها ۶۵/۱۰۹ کرون دانمارک حدود ۱۸ دلار آمریکا برای یک ساعت می‌باشد. حقوق مدیران و مهندسین در بخش ساختمان‌سازی حدود ۴۲ دلار بر ساعت مشخص‌شده است؛ و هم‌چنین برای مهندسین عمران که تازه فارغ­التحصیل شده‌‌اند و تجربه کافی ندارند حدود ۱۵ تا ۲۰ دلار بر ساعت است.

مهاجرت کاری مهندس عمران به استرالیا

مهاجرت مهندسان عمران مجرب به استرالیا با توجه به بازار کار جذاب آن، که از رونق بالای ساخت‌وساز در آن منشأ می‌گیرد، فرصت استثنایی می‌باشد. در حال حاضر سه ایالت کوئینزلند، نیو ساوت ولز و ویکتوریا شرایط استخدامی خوبی برای متخصصان این رشته دارا می‌باشند. میانگین درآمد مهندسان عمران در استرالیا حدود ۸۰.۰۰۰ دلار در سال محاسبه می‌شود؛ البته هرچه تخصص و سابقه کاری بالاتر باشد به همان نسبت میزان درآمد افزایش می‌یابد؛ به‌طوری‌که مهندسان ارشد حدود ۱۱۰.۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند.

به‌منظور مهاجرت کاری مهندس عمران به استرالیا، متقاضی باید ابتدا تمامی مدارک تحصیلی و کاری خود را برای سازمان‌ مهندسی این کشور، جهت اثبات شایستگی ارائه کند. پس از تشخیص صلاحیت و مهارت وی، نهایتاً دعوت‌نامه کاری برای وی ارسال شده و افراد می‌توانند مدارک خود را جهت اخذ ویزا به سفارت استرالیا ارائه کنند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.