مراقبت از پوست و مو

بشر در طی دوران حیات خود به دنبال حفظ زیبایی ظاهری بخصوص زیبایی پوست و موی خود روش های بسیاری را ابداع کرده است. مراقبت های پوست و مو برای هر کس متفاوت است و پوست هر فرد ویژگی های خاصی دارد. به طور کلی انسان​ ها چهار نوع پوست دارند؛ پوست‌ طبیعی، چرب، خشک و حساس. البته بعضی افراد دارای پوست مخلوط هستند یعنی قسمت‌های مختلف پوستشان با هم تفاوت دارد.

روش های موثر مراقبت از پوست

پوست نشان دهنده سلامت بدن شماست و یکی از با ارزش ترین دارایی ها در زندگی شما می باشد. برای مراقبت از پوست باید عاداتی که قبلا داشته اید را ترک کرده و از چند راهنمایی زیر برای بهتر شدن ظاهر پوستتان استفاده کنید که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود.

تمیز و مرطوب کردن روزانه پوست

برای تمیز نگه داشتن پوست روزی دو بار، یک بار صبح و یک بار شب، صورتتان را بشویید. پس از شستشو نیز با یک تونر و مرطوب کننده پوست را آبرسانی کنید. شستن صورت کمک می کند که خاک، چربی اضافی و مواد آرایشی که روی پوستتان مانده است از بین برود. دقت کنید که مرطوب کردن پوست حتی برای افرادی که پوست های چرب دارند ضروری است. این افراد فقط هنگام خرید مرطوب کننده باید مرطوب کننده مخصوص پوست های چرب را تهیه کنند.

مراقبت از پوست در برابر خورشید

با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از خورشید باعث تغییرات زیادی در پوست، از جمله چین و چروک، تغییر رنگ، کک و مک و یا لکه های سن، رشد بافت خوش خیم (غیر سرطانی) و پیش سرطانی یا سرطانی هایی مانند سرطان سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم می شود. در واقع، بسیاری از سرطان های پوست با قرار گرفتن در برابر نور خورشید ایجاد می شود.

برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید محدودیت زمانی تعیین کنید. به خصوص در زمان هایی بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در زیر آفتاب قرار نگیرید. همیشه قبل از بیرون رفتن از خانه از کرم ضد آفتاب با SPF30 استفاده کنید. علاوه بر این لباس های محافظ، مانند پیراهن آستین بلند، شلوار و کلاه های لبه پهن بپوشید.

ترفندهای طلایی مراقبت از پوست

  • صورت خود را دائماً بشویید تا پوستمان خشک نشود.
  • اگر از ویژگی ­ها و محتوای محصولات آرایشی مطمئن نیستید، آن را به پوست صورت خود نزنید.
  • اگر کرم مرطوب کننده برنزه‌تان به تهش رسیده می‌توانید به مرطوب کننده معمولی روزانه‌تان کمی کرم پودر اضافه کنید.
  • پودر برنزه را با کرم مرطوب کننده ترکیب کنید تا برنزه تر به نظر بیایید.
  • یک قطره روغن زیتون یا کرم نرم کننده بدن به مرطوب کننده روزانه‌تان اضافه کنید تا پوستی روشن تر و شفاف‌تر داشته باشید.
  • می­ توانید از روغن نارگیل، روغن بچه، یا نرم­ کننده بجای کرم اصلاح استفاده کنید.
  • اگر از کرم آکنه‌ شما تمام شده، می­ توانید مقداری یک آسپرین یا ادویل را اول پودر کنید و سپس با آب مخلوط کنید. خمیر بدست آمده را شب ها روی آکنه بگذارید. می‌توانید یک باند نازک روی آن بگذارید تا در خواب جابجا نشود.
  • می ­توانید وازلین را به عنوان کرم دست، چشم و پا استفاده کنید.
  • برای خواباندن پف چشمهای خسته‌تان تی بگ سرد شده چای سبز را روی چشمها بگذارید.
  • از پورۀ آووکادو، ماست، شکر یا عسل به عنوان یک ماسک طبیعی پوست صورت استفاده نمایید (مقدار کمی از این مواد را بر روی صورت خود قرار دهید و سپس آن را به مدت تقریباً چند دقیقه پیش از شستشوی آن بر روی صورت باقی نگه دارید).
  • با یک پیمانه روغن نارگیل و دو پیمانه شکر اسکراب بدن بسازید.
  • می ­توانید مایع کپسول­های ویتامین E را به عنوان مرطوب ­کننده برای پوست و مو بکار ببرید.

مراقبت از پوست های چرب

شما می‌توانید محصولاتی را از قفسه فروشگاه ‌ها و داروخانه ها برای داشتن پوستی تمیز، شفاف و عاری از چربی خریداری کنید اما اگر عادات غذایی ‌تان تحت کنترل شما نباشد، بی‌فایده است. بسیاری از ما درک نمی‌کنیم که صرفا آن موادی که روی صورت خود می‌مالیم مهم نیستند و مسئله مهم آن چیزی است که در وعده غذایی خود مصرف می‌کنیم که نقش مهمی در حالت و چهره ما دارد.

نکات و ترفندهای موثر جهت مراقبت از مو و حفظ زیبایی آن

اگر نمی ­خواهید که موی خشک و چرب داشته باشید، موهای خود را دائم نشویید. شستشوی هر روزۀ موها باعث از بین رفتن چربی­ های طبیعی شده و موی شما را کثیف خواهد نمود.

برای موی عادی، شما می­توانید برای زیبا نمودن آن از تخم مرغ استفاده کنید. رزدۀ قرمز رنگ تخم مرغ موی شما را مرطوب خواهد کرد و از خشکی و کاهش حجم مو جلوگیری می­کند. سفیدۀ تخم مرغ از موی چرب شما محافظت خواهد کرد.

از  ماست برای ماساژ مو به منظور مرطوب نمودن بسیار مؤثر آن استفاده کنید. آن را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی مو قرار دهید و سپس با آب بشویید.

جهت حل مشکل موی چرب، می‌توانید از آب لیمو مخلوط با روغن زیتون برای ماساژ مو استفاده کنید. آب لیمو ناپاکی موجود بر روی پوست را حذف خواهد کرد و روغن زیتون نیز موی شما را تقویت خواهد نمود. به منظور دستیابی به بهترین نتیجه این خمیر را هر هفته بکار ببرید.

برای موی فرفری، می ­توانید از آووکادوها برای مرمت موهای آسیب ­دیده و تقویت آن استفاده کنید. نصف آووکادو را پوره کنید و آن را در موها قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه ماساژ دهید و بعد با آب بشویید. می ­توانید آووکادو را با تخم مرغ، سس مایونز یا ماست مخلوط کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

ماساژ مو باعث تقویت جریان خون و برانگیختن رشد موی­ تان خواهد شد. از شانه کردن بسیار زیاد مو و همچنین در شانه کردن آن در هنگامی که مرطوب است، اجتناب کنید. موی خود را به صورت طبیعی خشک کنید و آن را شانه بزنید. این روش از افتادن موها و شکسته شدن آنها جلوگیری خواهد کرد.

تقویت رشد موها با آب چغندر

اگر می­ خواهید که موی بلندتری داشته باشید می‌توانید از آب چغندر به عنوان یک داروی طبیعی استفاده کنید. پروتئین، ویتامین، منیزیم، پتاسیم، فسفر و سیلیس موجود در آن برای رشد موهای تان عالی است.

تا می‌توانید از سبزیجاتی نظیر خیار، هویج، کاهو و نوشیدنی­ های سالم استفاده کنید.

مطمئن شوید که به میزان کافی آب می­ نوشید که تنها برای موهای ­تان مفید است بلکه به زیبایی پوست و سلامت عمومی شما کمک می‌کنند.

ماسک تقویت کننده مو جهت مراقبت از مو ها و تقویت ان ها

موی شما ممکن است در مواجهه با چیزهای مختلف مانند آب و هوا، آب­های ناسالم، محصولات مراقبتی مو و ابزارهای حرارتی آسیب ببیند.

برای داشتن پوست و موی زیبا و مراقبت از پوست و مو ، می ­توانید شیر سویا را در دستورات خانگی پوست و مو به کار ببندید. شیر سویا پروتئین زیادی داشته و به قوی­تر شدن موی شما و روشن تر شدن پوست­ تان کمک خواهد کرد.

  • روغن نارگیل را برای داشتن یک خمیر نرم کننده در ماکروفر بگذارید. بعد خمیر نارگیل را به مدت ۲۰ دقیقه روی موها بگذارید و سپس با شامپو بشویید.
  • یک چهارم فنجان سرکۀ سیب ارگانیک را با یک فنجان آب مخلوط کنید و به عنوان شامپوی روشن­ کننده استفاده کنید. دست آخر هم یک نرم کننده روی موها بزنید.
  • می ­توانید از جوش شیرین به عنوان یک شامپوی تمام طبیعی نیز استفاده کنید.
  • به عنوان نرم کننده طبیعی مو از ترکیب سرکۀ سیب ارگانیک و عسل استفاده نمایید.

نکات مهم در مراقبت از موها

برای ارائه یک راهنمای کامل جهت مراقبت از مو، از نظر متخصصان پوست و مو بهره برده ایم و نکات زیر را در اختیارتان قرار داده ایم:

شستشوی مناسب

موهای معمولی نیاز به یک بار شستشو در روز دارند اما اگر موهایتان چرب است باید بیشتر آن ها را بشویید. یا برای شستشو از شامپوها مخصوص موهای چرب استفاده کنید. علاوه بر این با بالا رفتن سن طبیعتا میزان چربی تولید شده توسط بدن کم می شود. این حالت می تواند مشکلاتی مثل شوره سر ایجاد کند. بنابراین میزان شستشوی موها را متناسب با نوع و سنتان انتخاب کنید.

اکثر افراد تصور می کنند که باید برای شستشو تنها ساقه مو را بشویند این در حالی است که بیشتر مشکلات مربوط به مو از پوست سر ناشی می شود. پس بهتر است پوست سرتان را بیشتر بشویید.

استفاده از نرم کننده

استفاده از شامپوهای چند منظوره ۲ در ۱ که هم موها را تمیز و هم نرم می کنند موجب می شود که موهای آسیب دیده ظاهری بهتر پیدا کنند، درخشش بیشتری داشته باشند، الکتریسیته ساکن کمتر شود و از تاثیر اشعه های مضر UV جلوگیری شود.

کاهش مصرف مواد شیمیایی

عوامل محیطی مثل گرد و غبار، آلودگی ها و اشعه های مضر خورشید به اندازه کافی بر روی مو اثر گذار هستند پس سعی کنید کمتر از مواد شیمیایی مثل رنگ مو استفاده کنید. ضمن این که استفاده از حرارت زیاد برای فرم دادن یا خشک کردن مو، باعث می شود رطوبت داخل تارهای مو کاهش یافته و موها خشک و شکننده شوند.

مراقبت از پوست و مو با مصرف مکمل

مکمل های بسیار زیادی وجود دارد، که به سلامت پوست کمک می کنند، مانند: ویتامین A که به ترمیم و تقویت غشاهای مخاطی و بافت پوست کمک می کند و از آن در برابر ویروس ها، باکتری های مضر محافظت می کند و از خشک شدن ، پوست پوست شدن و چین و چروک نیز جلوگیری می کنند.

کلسیم نیز باعث سلامت پوست می شود، سطح پایین کلسیم باعث افزایش احتمال بروز پیری زودرس و خطر ابتلا به سرطان پوست می شود.

ویتامین C نیز برای بدن و پوست  حیاتی است و در تشکیل کلاژن سازی و درمان زخم های زایمان و مبارزه با رادیکال های آزاد کمک میکند.

روغن های ماهی و روغن دانه کتان با اسیدهای چرب امگا ۳ که دارد، به هیدراته کردن و رطوبت رسانی به سلولهای پوستی کمک می کند.

مکمل های اسید هیالورونیک نیز به طور باورنکردنی باعث جذب آب بیشتر به سلول های پوستی می شود.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.