فنگ شویی و آموزش کامل اجرای آن در منزل

فنگ شویی (Feng Shui) به باورهای مردمان شرق آسیا، به‌ویژه اهالی چین باستان برمی‌گردد. طبق ادعای آیین فنگ شویی، پاکیزگی، روشنایی و هماهنگی، تناسب و نظم میان اشیا و لوازم، سبب جریان انرژی «چی» (انرژی بی‌مرز حیات و کیهان برای سلامت و زیبایی و موفقیت) در منزل و محل کار می‌شود و درنتیجه شادی، حال خوب، موفقیت و امید به زندگی افزایش می‌یابد. اگر شما هم از آن‌ دسته افرادی هستید که به‌تازگی با فنگ شویی و رسم‌ورسوم خاص آن آشنا شده‌اید و برای به‌کارگرفتن قوانین آن سردرگم هستید، یا اینکه علی‌رغم آشنایی با این فرهنگ هنوز هم احساس می‌کنید یک جای کارتان می‌لنگد، با ما همراه باشید؛ چراکه قصد داریم راهنمای جامع فنگ شویی برای تازه‌کارها و نیز قوانین اساسی فنگ شویی برای دکوراسیون گوشه‌وکنار منزل را برای‌تان توضیح بدهیم.

چگونه فنگ شویی را شروع کنیم؟

«فنگ‌شویی» در لغت به معنای «باد و آب» است. بر اساس این باور، حرکت باد و آب و به‌کاربردن درست عناصر، انرژی خوبی در محیط زندگی ما ایجاد می‌کند. اصول فنگ شویی را در تمام گوشه‌وکنار خانه و محل‌ کار می‌توان اجرا کرد، اما معمولا قوانین فنگ‌شویی در ابتدا برای تازه‌کارها کمی پیچیده و گیج‌کننده به نظر می‌رسند.

در ابتدای کار لازم است بدانید که برای اجرای اصول فنگ‌شویی در منزل و محل‌ کار نیاز نیست درک عمیقی از قوانین این آیین باستانی شرق آسیا داشته باشید. برای جریان بهتر انرژی مثبت در خانه کافی‌ است، نکات ساده و ابتدایی فنگ‌شویی را بدانید.

برای مثال ممکن است برخی نقاط منزل مثل آشپزخانه و سالن‌نشیمن حس بهتری به شما منتقل کنند و درنتیجه شما تمام هم‌و‌غم‌تان را برای اجرای اصول فنگ‌شویی در این مکان‌ها می‌گذارید و سایر نقاط منزل را مثل حمام و اتاق‌خواب که اتفاقا بسیار در جریان انرژی خوب و مثبت نقش ایفا می‌کنند، فراموش می‌کنید. اصل نخست در آیین فنگ‌شویی این است که خانه یک تکه‌ی یکپارچه و هماهنگ است و تمام نقاط منزل به هم ربط دارند، به همین دلیل انرژی مثبت از گوشه‌ای به گوشه‌ی دیگر در جریان است.

برای مثال بسیاری از افراد که در اجرای آیین فنگ‌شویی تازه‌کار هستند، نقاط مهمی مثل پارکینگ، زیر‌پله‌ها، کمدها و انباری را از قلم می‌اندازند و تمام تمرکزشان را روی نقاطی می‌گذارند که بیشتر از سایر جاها دیده می‌شوند؛ درحالی‌که این مکان‌ها همواره تمیز و مرتب هستند. در اصل نامرتب‌بودن و کثیفی مکان‌هایی مثل انباری و کمدهاست که مانع جریان انرژی در سایر نقاط منزل می‌شود. نخستین توصیه‌ی اساتید فنگ‌شویی این است که برای شروع اجرای آیین فنگ‌شویی در منزل و محل‌ کار برخی اشتباهات ساده و به‌ظاهر سطحی، اما در باطن حیاتی و مهم را مرتکب نشوید.

قدم اول برای مبتدی‌ها؛ فنگ شویی یعنی تعادل میان تاریکی و روشنایی

فلسفه‌ی فنگ شویی بر این باور است که هر وسیله و شی‌، دارای انرژی (چی) است و شیوه‌ی چیدمان اشیاء بر روحیه و سلامت ما تأثیر مثبت یا منفی می‌گذارد. در هر خانه‌ای بعضی عناصر دارای نیروی «یین» هستند، که به معنی ایستایی و پایداری است، این عناصر معمولا نسبت به دیگر عناصر که دارای نیروی «یانگ» هستند، تاریک‌تر و سنگین‌ترند. «یانگ» به معنی روشن‌تر، گرم‌تر و سبک‌تر و نماد تحرک است. در حقیقت رمز اصلی چیدمانی مناسب براساس فنگ‌شویی، رسیدن به تعادل میان این دو نیروی تاریک و روشن است.

فراموش نکنید در خانه اجرای آیین فنگ‌شویی، می‌تواند به‌سادگی تغییردادن جای یک آینه باشد. قدم اول این است که یک طرح قابل اجرا برای اجرای آیین فنگ‌شویی در منزل‌تان بنویسید یا اینکه یک لیست آماده کنید و به ترتیب نقاطی از منزل یا محیط کار را که بیشتر برای‌تان اهمیت دارند، در آن مشخص و اولویت‌بندی کنید، با این‌ همه فراموش نکنید که به ترتیب اهمیت، اصول فنگ‌شویی را در تمام نقاط منزل و محیط کار پیاده کنید. به‌یاد داشته باشید هرچه هارمونی اشیا و وسایل در محیط بیشتر باشید، انرژی «چی» بهتر و راحت‌تر پیرامون شما جریان پیدا می‌کند.

برای اجرای فنگ شویی اولویت‌ها را مشخص کنید

یادتان باشد که اگر اولویت‌هایتان را مشخص کنید، اجرای آیین فنگ‌شویی آسان‌تر می‌شود؛ پس این نکات مهم را فراموش نکنید:

۱. فنگ شویی و درب ورودی منزل

درب ورودی و اصلی منزل یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در آیین فنگ‌شویی است. آیا درب ورودی منزل با درب پشتی منزل (اگر منزل‌تان درب پشتی هم دارد) در یک ردیف هستند؟ آیا درست روبه‌روی درب ورودی منزل‌تان راه‌پله دارید؟ در فلسفه‌ی فنگ‌شویی درب ورودی منزل، یکی از مهم‌ترین نقاط است؛ چرا که انرژی «chi» یا انرژی بی‌مرز حیات برای زیبایی و سلامت و موفقیت از درب ورودی وارد منزل یا محل کار می‌شوند.

«راه‌پله» یا درخت و تیر چراغ‌برق مانع ورود انرژی به منزل می‌شوند. جلو درب ورودی منزل یا محل کارتان را همیشه تمیز نگه دارید؛ چرا که پاکی و تمیزی در هر فرهنگی منجر به جریان انرژی مثبت در محیط می‌شود. فرهنگ تمیزی و پاکیزگی نه پیچیده است و نه نیاز به اصول خاصی حتی رعایت اصول آیین فنگ‌شویی دارد.

در آیین فنگ‌شویی به درب ورودی منزل به اصطلاح «دروازه‌ی ورود انرژی چی» می‌گویند. همان‌طور که پیش از این گفتیم انرژی «چی» در فرهنگ سرزمین‌های شرق آسیا، انرژی بی‌مرز حیات برای سلامت و زیبایی و درحقیقت انرژی و نیروی زندگی بخش کیهانی است و این انرژی از درب ورودی وارد منزل می‌شود.

زمانی این انرژی وارد منزل می‌شود که ورودی منزل پاک و پاکیزه، مرتب، روشن با نورپردازی مناسب و اندازه‌ی آن با سایز ساختمان هماهنگ باشد. درب ورودی منزل به راحتی باید بازوبسته شود. بهتر است زنگ درب همیشه درست و سالم باشد و از کمترین میزان شیشه در طراحی درب استفاده شده باشد.

بهتر است سرویس‌های بهداشتی روبه‌روی درب ورودی منزل نباشند، چون انرژی «چی» وارد آنجا شده و هدر خواهد رفت. اتاق خواب و آشپزخانه نیز نباید روبه‌روی درب ورودی باشند، در این صورت به‌طور ناخودآگاه احساس امنیت نمی‌کنید. اگر آشپزخانه روبه‌روی درب ورودی باشد، ممکن است مدام احساس گرسنگی کنید.

بهترین طرح برای نقشه‌ی معماری منزل این است که اتاق نشیمن روبه‌روی درب ورودی باشد. در این‌صورت تمام اهالی منزل، بالاترین سطح از این انرژی را تجربه می‌کنند. اگر راه‌پله دقیقا در راهروی ورودی منزل‌تان قرار دارد، ممکن است سبب شود «چی» از مسیر پلکان بالا رود و طبقه‌ی پایین از انرژی مثبت بی‌نصیب بماند. اضافه‌کردن یک رانر (قالیچه) به پلکان یا یک اثر هنری برجسته مثل یک تابلوی نقاشی در بالای پلکان، می‌تواند انرژی را نگه دارد. اگر به محض ورود به منزل یک دیوار مقابل روی شما قرار می‌گیرد، حتما به آن دیوار یک آینه نصب کنید.

۲. فنگ شویی و هارمونی رنگ و اشیا در سالن نشیمن

سالن نشیمن معمولا از شلوغ‌ترین نقاط منزل است و به همین خاطر اهمیت رعایت اصول فنگ‌شویی و چگونگی روان‌ساختن انرژی مثبت و سالم در آن بسیار حیاتی است. قدم اول این است که نقاط «باگو-آ» یا «نقشه‌ی انرژی فنگ‌شویی» را در سالن نشیمن‌تان پیدا کنید.

پیداکردن این نقاط بسیار ساده است. برای مثال در فنگ‌شویی سنتی، در قسمت جنوب‌شرقی، فنگ‌شویی خانه‌ی شما به جریان انرژی پول در زندگی شما متصل است. یکی دیگر از اصول اساسی فنگ‌شویی، انتخاب صحیح رنگ اتاق نشیمن و سالن پذیرایی است. به همین منظور بهتر است ابتدا عناصر «تولد» فنگ‌شویی و شماره kua یا مسیرهای خوش‌شانسی‌تان را پیدا کنید. برای پیداکردن عناصر «تولد» فنگ‌شویی بهتر است بدانید به عنوان مثال، اگر عنصر شما آتش است، باید خصوصیات عنصر فنگ‌شویی آتش را پیدا کنید، مانند رنگ‌های عنصرآتش (قرمز، نارنجی، بنفش، سرخ، صورتی و زرد)، شکل‌های مثلثی و غیره.

علاوه‌بر این شما به عنصر چوب در خانه‌تان نیاز دارید؛ زیرا چوب، آتش را تغذیه می‌کند. از سوی دیگر، باید شماره‌ی kua (کووا) خودتان و اعضای خانواده‌تان را پیدا کنید. شما می‌توانید با انرژی خوب از بهترین یا خوش‌شانس‌ترین مسیرهای فنگ‌شویی انرژی بگیرید. برای مثال اگر شماره‌ی «کووا»ی شما عدد یک باشد، بهتر است که با یکی از مسیرهای زیر روبه‌رو شوید: جنوب‌شرقی، شرق، جنوب و شمال.

فراموش نکنید اصول «رنگی» فنگ‌شویی با پنج عنصر زمین، آتش، آب و فلز مرتبط است. به عقیده‌ی اساتید فنگ‌شویی شما براساس تاریخ تولد خود می‌توانید، متوجه شوید که انرژی شما جزو کدام دسته از این عناصر است. برای مثال اگر شما فردی شلوغ و پر سر‌و‌صدا یا عصبی هستید و رفتارهای پرخاشگرانه دارید، از تن رنگی قرمز در فضای خود استفاده نکنید.

در این صورت بهترین انتخاب برای شما تن‌های رنگی سردتر مثل سبز و آبی است که تعادل و توازن و آرامش را در فضا ایجاد می‌کنند. زرد و نارنجی هردو رنگ‌های زنده‌ای هستند که سرزندگی و روحیه‌ی شاد را تداعی می‌کنند، درحالی‌که طیف رنگ‌های بنفش و آبی، آرامش‌بخش و رفع‌کننده‌ی تنش هستند.

علاوه‌بر‌ این استفاده از یک ترکیب حساب شده از تن‌های سرد و گرم (مخصوصا انواع رنگ‌های زمینی و خاکی) می‌تواند موجب برقراری ثبات و آرامش و انرژی در فضای خانه شود.

۳. فنگ شویی و انرژی خوش‌آهنگ و هماهنگ برای اتاق خواب

به جرئت می‌توان گفت مهم‌ترین اتاق در منزل شما «اتاق خواب» است و به همین دلیل لازم است که هوشمندانه چیده شود. بیش از یک سوم عمر انسان در خواب می‌گذرد و این بدان معناست که در این زمان انرژی‌های منفی و مضر و فعالیت‌های بی‌ثمر باید از اتاق خواب‌تان دور نگه داشته شود. به همین منظور در قدم اول یادتان باشد که:

اتاق‌خواب را تمیز و مرتب نگه دارید؛ چرا که مهم‌ترین اصل برای هماهنگ‌کردن انرژی‌ها، پاکیزگی و مرتب‌بودن محیط است.

هیچ چیز را زیر تختخواب‌تان نگذارید، حتی یک وسیله‌ی کوچک، رعایت این مسئله به‌خصوص برای آنهایی که بدخواب هستند و معمولا شب‌ها خواب چندان راحتی ندارند، می‌تواند در روند خوابیدن‌شان بسیار مفید باشد.

سعی کنید قسمت بالای تخت‌تان حداقل ۳ تا ۵ سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته باشد تا انرژی بتواند به‌راحتی و آزادانه جریان پیدا کند.

وسایل قدیمی، عکس و وسایل درگذشته‌گان و افرادی را که از دنیا رفته‌اند از اتاق خواب بیرون ببرید، چرا که با هر بار نگاه‌کردن به آنها غم و اندوه برای‌تان مرور می‌شود.

روبه‌روی تختخواب یا جایی که می‌خوابید یا آینه و میز‌توالت آینه‌دار نگذارید، یا شب‌ها موقع خواب روی آن را با یک پارچه بپوشانید. آینه انرژی و نور را منتقل و خواب را مختل می‌کند.

نور اتاق‌تان را تنظیم کنید. بهتر است از شمع برای روشنایی اتاق خواب استفاده کنید. از لامپ‌هایی قابل تنظیم برای درجه روشنایی اتاق‌تان استفاده کنید و نور اتاق را در موقعیت‌های مختلف کم و زیاد کنید.

در طول روز پنجره‌های اتاق‌خواب را باز کنید تا هوای تازه در اتاق جریان پیدا کند.

یک تختخواب راحت برای خودتان انتخاب کنید.

از رنگ‌های آرام‌بخش برای رنگ اتاق خواب استفاده کنید. از طیف رنگی قهوه‌ای و کرم و آبی برای اتاق خواب استفاده کنید. در آیین فنگ‌شویی تعادل رنگ‌ها یکی از اصول اساسی است.

به هیچ‌وجه در اتاق‌خواب‌تان تلویزیون و کامپیوتر قرار ندهید. اگر هم میزتحریر یا کامپیوتر گوشه اتاق‌خواب‌تان دارید با استفاده از یک صفحه یا پارتیشن آن‌ را از فضای اتاق‌ خواب جدا کنید. به هنگام خواب، لپ‌تاپ و گوشی موبایل را از خودتان دور کنید. یادتان باشد که خواب خوب روحیه و انرژی شما را دوچندان می‌کند.

درب‌های اتاق را ببندید. طبق قوانین فلسفه فنگ‌شویی، قسمت پایین تخت (قسمتی که پایمان را قرار می‌دهیم) نباید به سمت در باشد چون انرژی سایر قسمت‌های خانه آرامش فرد را در هنگام خواب مختل می‌کنند. از سوی دیگر، شب‌ها تمام درب‌ها را، از درب ورودی گرفته تا درب کمد و سرویس بهداشتی، ببندید. این کار تمام انرژی‌های خوب برای سلامتی و رابطه‌ی عاطفی سالم را به‌سوی شما سرازیر می‌کند.

۴. فنگ شویی و یک آشپزخانه تمیز و پر‌انرژی

چه در باور عموم مردم سرتاسر دنیا و چه در آیین فنگ‌شویی، آشپزخانه «قلب» خانه است. طبق آیین فنگ‌شویی انرژی، سلامتی، فراوانی و برکت خانه از آشپزخانه می‌آید. با این‌همه عناصر و المان‌های فراوانی در آشپزخانه وجود دارند که در اختیار ما نیستند. برای مثال خطر به‌هم‌ریختگی، آشپزخانه‌های کوچک را تهدید می‌کند که اصولا مغایر با آیین فنگ‌شویی است، اما رعایت یک‌سری اصول می‌تواند آشپزخانه شما را منطبق با اصول فنگ‌شویی به قلبی تپنده و پاکیزه تبدیل کند.

براساس اصول فنگ‌شویی ، یکی از بدترین ایده‌ها برای مکان آشپزخانه قرارگرفتن آن درست نزدیک درب ورودی منزل است. درب ورودی آشپزخانه نباید مقابل درب ورودی منزل باشد. سعی کنید اجاق گاز را روبه‌روی درب ورودی منزل قرار ندهید. اگر درب آشپزخانه روبه‌روی درب ورودی منزل است یک حائل یا پارتیشن بین آنها قرار بدهید؛

از نظر فنگ‌شویی مهم‌ترین عنصر در آشپزخانه آتش پاک و سوزان است؛ بنابراین بهتر است که آشپزخانه در جهت شمال و شمال‌غربی آشپزخانه ساخته نشود؛

آشپزخانه تاحد ممکن از توالت دور باشد؛

طراحی آشپزخانه به صورت گرد و دایره‌ای نباشد؛

آشپزخانه باید نور کافی داشته باشد؛ چرا که نور و روشنایی نماینده‌ی نیروی «یانگ» در فلسفه فنگ‌شویی است و انسان را به فردی شادتر و خلاق‌تر تبدیل می‌کند؛

اجاق‌گاز را روبه‌روی درب ورودی منزل قرار ندهید؛

اجاق‌گاز را کنار یا جلو پنجره قرار ندهید، چون انرژی هدر می‌رود؛

اجاق‌گاز به عنوان عنصر آتش را در یک سمت و عناصر آبی مثل سینک ظرفشویی را در سمت دیگری قرار دهید؛

در کاشی‌کاری آشپزخانه آینه به‌کار نبرید. تصویر آتش اجاق‌گاز نباید داخل آینه بیفتد؛

آشپزخانه باید از حمام دور باشد. بدترین طراحی آشپزخانه نزدیکی درب حمام به اجاق آشپزخانه به خصوص در آشپزخانه‌های سبک جزیره است؛

بدترین طراحی در منازل دوبلکس، نزدیکی آشپزخانه به پله یا زیر‌پله است؛ چرا که انرژی مثبت همدگیر را خنثی می‌کنند.

۵. فنگ شویی می‌گوید حمام شفادهنده است

معمولا برای اجرای آیین فنگ‌شویی، «حمام» منزل از جمله دشوارترین مکان‌هاست. با وجود این با ارائه چند راهکار می‌توان چالش‌های حمام را که در فنگ‌شویی حکم مکانی برای شفای جسم و روح را دارد به درستی حل‌و‌فصل کرد.

حمام را نظافت کنید و لوازم بهداشتی را در طبقاتی که برای آنها درنظر گرفته شده، مرتب کنید؛

بهتر است برای حمام پنجره درنظر بگیرید، تا هوای تمیز در آن جریان پیدا کند و نم و رطوبت سبب بروز مشکلاتی مثل بوی نم یا رشد قارچ در فضای مرطوب آن نشود. اگر حمام‌تان پنجره ندارد، حتما از تهویه‌ی مصنوعی مناسب با فضای حمام‌تان استفاده کنید؛

از کاشی و سرامیک‌های زاویه‌دار استفاده نکنید. اگر سرامیک و کاشی‌های حمام زاویه‌دار و مثلثی است با زوایای گرد «وان» حمام این نقص را که مغایر با اصول فنگ‌شویی برای جریان انرژی است برطرف کنید؛

از رنگ‌های گرم و نزدیک به رنگ طبیعت برای رنگ در و دیوار حمام استفاده کنید؛

در حمام از آینه استفاده کنید؛

در حمام از گل و گلدان‌های مناسب استفاده کنید تا جریان انرژی مثبت چند برابر شود؛

اگر اهل لوازم دکوری در حمام هستید بهتر است از عود، شمع و گلدان استفاده کنید؛

۶. فنگ شویی برای اتاق نوزاد و کودک

جریان انرژی مثبت و پاک در منزل یکی از مهم‌ترین اصول برای داشتن فرزندانی شاداب و پرانرژی و سالم است. اگر محل خواب و بازی بچه‌ها برخلاف اصول فنگ‌شویی شلوغ، نامرتب، کثیف و فاقد شوروشادی و رنگ باشد، نتیجه‌اش کودکانی بد‌خلق، عصبی، افسرده و اغلب بیمار است. مهم‌ترین اصل برای اتاق نوزاد و کودک خردسال سادگی، راحتی، هیجان، لذت و شادی و آرامش است، نه هرج‌ومرج و شلوغی اتاق.

برای اتاق نوزاد و کودک از رنگ «آبی» تنها در صورت ترکیب با رنگ‌های گرم‌تر (برای مثال رنگ چوب تخت و کمد) استفاده کنید. علاوه‌بر‌این رنگ «سبز» یکی از بهترین‌ رنگ‌ها برای اتاق بچه‌هاست.

برای اتاق بچه‌ها از تختخواب طبقه‌ای استفاده نکنید. در این‌صورت یک کودک در فضایی تنگ و نزدیک به سقف و دیگری باز هم در فضایی تنگ و نزدیک زمین قرار می‌گیرد که در هر صورت متعال نیست.

مبلمان راحتی و اثاثیه ساخته شده از مواد طبیعی ازجمله تخت و کمد چوبی، فرش، موکت، قالی پشمی، قاب‌بندی‌های چوبی و کاغذ دیواری که همه با عنصر چوب و رشد در ارتباط هستند، ازجمله بهترین وسایل برای اتاق کودک محسوب می‌شوند.

۷. فنگ شویی و اتاق کار در منزل

این روزها کم نیستند افرادی که وظایف و مسئولیت‌های محل کارشان را از راه دور و در منزل انجام می‌دهند. به همین دلیل داشتن یک اتاق کار آرام و به دور از تنش در منزل درحالی‌که انرژی مثبت را در اطراف‌تان احساس کنید و درنتیجه از کارتان لذت ببرید، به امری ضروری تبدیل شده است، بنابراین لازم است که:

یک اتاق پر‌نور و روشن را به‌عنوان اتاق کارتان انتخاب کنید؛

میز کارتان را پشت پنجره نگذارید؛ چرا که نور چشمان‌تان را اذیت می‌کند، میز را پشت به پنجره هم نگذارید؛ چون در این صورت مسیر انرژی را مختل می‌کند، بهترین ایده‌ی فنگ‌شویی برای میز اتاق کار این است که میز به صورت مایل و روبه‌روی درب ورودی اتاق باشد. درغیر‌این‌ صورت سعی کنید که میز کارتان نزدیک پنجره باشد؛

سعی کنید میز کارتان را در موقعیتی قرار ندهید که در آن تنها یک دیوار در مقابل چشم‌تان یا پشت‌تان به درب ورودی اتاق باشد، این موقعیت‌ها می‌توانند سبب ازبین‌رفتن خلاقیت و ابتکار در عملکرد شما بشوند؛

طبیعی است که طراحی یک اتاق کار براساس اصول فنگ‌شویی چالش‌های زیادی دارد. برای مثال اتاق کار افرادی که با هنر و کارهای هنری سر‌و‌کار دارند، مثل نقاش‌ها و موزیسین‌ها طبیعتا با اتاق کار یک نویسنده و مترجم تفاوت دارد. با این‌ همه داشتن یک اتاق روشن، منظم و به دور از شلختگی، اتاقی که هوا در آن جریان دارد، از رنگ‌های سرد و روشن برای دیوار و وسایل اتاق استفاه شده و یکی یا دو گلدان در آن وجود دارد، یک اتاق کار ایده‌آل از نظر اصول فنگ‌شویی است.

۸. فنگ شویی کمدها، انباری و پارکینگ

شاید ترجیح می‌دهید این‌طور فکر کنید که پارکینگ خانه، انباری و کمدها در قانون نظم و انرژی و حال خوب فنگ‌شویی جایی ندارند، اما سخت در اشتباهید. براساس آموزه‌های فنگ‌شویی «یک کمد مرتب یعنی یک ذهن مرتب»؛ چرا که هر چه پشت درب‌های بسته‌ی کمدها و انباری‌ها هست، روی انرژی جاری در خانه‌ی شما تأثیر فراوانی می‌گذارد. این مسئله را می‌توان به تمام گوشه‌وکنار خانه که در آنجا وسیله‌ای نگه می‌دارید، از پارکینگ و انباری گرفته تا کمدها و جالباسی‌ها، تعمیم داد.

۹. فنگ شویی برای فضاهای کوچک

یکی دیگر از چالش‌های آیین فنگ‌شویی، مرتب‌کردن و نظم و ترتیب منازل و محل‌های کار کوچک مثل استودیوهاست. چرا که به خصوص در منازل کوچک فاصله‌ی بین محل خواب، آشپزخانه و سالن نشیمن بسیار کم است. اگر چه این فضای کم، ممکن است شما را عصبی و افسرده کند، اما بهتر است بدانید که با کمی نظم و ترتیب و رعایت اصول اولیه‌ی فنگ‌شویی به راحتی می‌تواند انرژی مثبت را در این محیط‌های کوچک جاری کنید. اگر فضای منزل یا محل کارتان کوچک است، سعی کنید از رنگ‌های روشن و تمیز برای در‌ و دیوار و لوازم منزل استفاده کنید، وسایلی را که قدیمی شده‌اند و انرژی کهنه و خسته‌کننده‌ای دارند، از خانه خارج کنید و لوازم سبک‌تر با حس تازگی را جایگزین آنها کنید.

۱۰. فنگ شویی و انرژی گیاهان

در آیین و فلسفه‌ی فنگ‌شویی، گیاهان نماد رشد، موفقیت و خوش‌شانسی هستند. با وجود اینکه نوع گیاهی که در خانه از آن نگهداری می‌کنید (البته به استثنای گیاهان تیغ‌دار) گونه‌های خاص گیاهان و محل قرارگیری آنها می‌تواند فضای منزل و محل کارتان را دگرگون کند. برای مثال گیاهی مانند بامبو که رو به بالا رشد می‌کند، می‌تواند به بالارفتن انرژی در جهت درست کمک کند. اگر می‌خواهید احساس آرامش داشته باشید از گیاهانی با برگ‌های پر و انبوه استفاده کنید.

۱۱. فنگ شویی و خانه‌های روشن

همان‌طور که گفتیم «نور» نماینده نیروی یانگ در آیین فنگ شویی است، نور طبیعی قوی انسان را شادتر و خلاق‌تر می‌کند.در اتاق‌هایی که نور طبیعی محدود دریافت می‌کنند، سعی کنید از لامپ‌هایی با نور گرم و آفتابی استفاده کنید تا نور بیرون را شبیه‌سازی کند. یک راه‌حل هوشمندانه این است که آینه اضافه کنید. آینه‌ را جایی قرار دهید تا یک پنجره را منعکس کند، دراین‌صورت هم نور بیشتری به درون خانه خواهد آمد و هم می‌توانید از چشم‌انداز زیبای بیرون لذت ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.