شرط ترخیص خودروهای رسوبی در گمرک

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک از تهیه پیش نویس ترخیص خودروهای خارجی مانده در گمرک براساس دستور رسیدگی رئیس جمهور خبر داد و گفت: از تعداد ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودروی سواری وارده به گمرکات در زمان قبل از ممنوعیت سال ۹۷ طی دو فقره مصوبۀ هیأت وزیران، تعداد ۱۰ هزار و ۱۲ دستگاه خودروی سواری ترخیص و تعداد ٢٢۴٩ دستگاه باقی مانده است

معاون فنی گمرک گفت:‌ در صورت تمدید مصوبه ترخیص خودروهای سواری به صورت قبلی تعداد ۵١ دستگاه خودروی سواری عموماً زیر ٢۵٠٠ سی سی که به گمرک اظهار و تشریفات گمرکی آنها انجام شده است اجازۀ ترخیص پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین ٩ دستگاه از ٨٢ دستگاه خودروی سواری موجود در منطقۀ اروند قابل ترخیص خواهد شد و مابقی باتوجه به اینکه سفارش یا برند آمریکایی دارند وفق نظرمعاونت حقوقی وقت ریاست جمهوری قابلیت ترخیص از گمرک را نخواهند داشت. علاوه بر آن ١٠٠ دستگاه خودروی متعلق به سهمیۀ جانبازان قابلیت ترخیص خواهد داشت، مشروط بر اینکه صاحبان کالا نسبت به پیگیری امور ترخیص خودروها اقدام کنند.

ارونقی با بیان اینکه ١٠٨٩ دستگاه خودروی سواری نیز در مراجع رسیدگی کننده مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و در صورت صدور قرار منع تعقیب یا رأی برائت برای صاحب کالا ترخیص خواهند شد، گفت: با توجه به اینکه تعداد ٩٢٧ دستگاه خودروی سواری فاقد ثبت سفارش یا با ثبت سفارش تاریخ منقضی وجود دارد که وزارت صمت از صدور یا تمدید ثبت سفارش‌های مربوطه امتناع کرده با این وجود در مصوبه دی ماه ١٣٩٧ هیأت وزیران، به افتتاح ثبت سفارش یا تمدید آن اشاره شده بود.

این مقام گمرکی با بیان اینکه خودروهای سواری رسوبی در گمرکات بوشهر، گیلان، شهید باهنر بندرعباس، خرمشهر، تهران (شهریار سابق)، غرب تهران و بندرلنگه دپو شده اند، تصریح کرد: به‌دلیل منقضی شدن مهلت ماندگاری آنها یا تشکیل پرونده قاچاق در خصوص پرونده ثبت سفارش‌های جعلی، با تنظیم اظهارنامه متروکه یا در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طی سال‌های ١٣٩٨ لغایت ١٣٩٩، تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شده است.

ارونقی تاکید کرد: با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر پیگیری جدی موضوع تا حصول نتیجه، با درنظر گرفتن جمیع جهات، پیش نویس مصوبۀ پیشنهادی گمرک ایران برای ترخیص خودروهای سواری رسوبی در گمرکات کشور تهیه و به وزیر اقتصاد تقدیم شد.

جزئیات پیش‌نویس ترخیص خودروهای رسوبی

پیش نویس پیشنهادی ترخیص حدود ۲۲۵۰ خودروی خارجی رسوبی در گمرکات کشور از سوی گمرک تدوین و به وزارت اقتصاد ارسال شد.

اخیرا رئیس جمهور در بازدید از استان‌های جنوبی کشور خواستار رسیدگی و تسریع در تعیین تکلیف خودروها و کالاهای مانده در گمرکات و انبارهای اموال تملیکی شده بود.

در این پیش نویس ۶ بند و شرط گذاشته شده تا در صورت تصویب هیات وزیران امکان ترخیص آنها فراهم شود.

در این پیشنهاد آمده است:‌ ۱- ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ۹۷.۱۰.۱۶، دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی یا مناطق ویژۀ اقتصادی می‌باشند، بصورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشاء ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع می‌باشد. کلیۀ ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می‌شود.

تبصره – خودروهایی که تا تاریخ ۹۷.۱۰.۱۶ دارای قبض انبار بوده و با رویۀ بانکی تأمین ارز گردیده‌اند با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانۀ نیما در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص می‌باشند. هرنوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش‌ها ممنوع است.

۲- خودروهای با ارزش بیش از چهل هزار دلار با محاسبه و پرداخت چهل واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر مأخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات براساس شرایط بند۱ این تصویب نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص می‌باشند.

۳- ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی امکان پذیر نبوده و مشمول مقررات این تصویب نامه نمی‌باشند.

تبصره ۱– خودروهای سواری مربوط به جانبازان، موضوع تصویب نامۀ شمارۀ ۲۰۴۴۰۸/ت۴۱۷۱۷ه مورخ ۸۷.۱۱.۷ و اصلاحات بعدی آن، که تا قبل از صدور تصویب نامه شمارۀ ۷۰۴۴۱/ت۵۱۰۴۰ ه مورخ ۹۳.۶.۲۳، با ثبت سفارش وارد کشور شده اند از حکم این بند مستثنی هستند.

تبصره ۲– ترخیص خودروهای سواری، بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی، که تا تاریخ ۹۷.۵.۳۱ برای آنها توسط سازمان های مناطق آزاد تجاری – صنعتی قبض انبار صادر شده است، با رعایت مقررات مناطق مزبور و رعایت نامه شماره ۶۹۱۳۴/۳۶۹۲۵ مورخ ۹۸.۶.۵ معاونت حقوقی ریاست جمهوری حسب مورد، برای شماره‌گذاری و تردد در محدوده مجاز تعیین شده برای مناطق، مجاز می‌باشد.

۴- انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که رأی قطعی منع پیگرد یا برائت آنها از سوی مراجع رسیدگی کننده صادر می‌گردد، مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و با رعایت سایر مقررات، ترخیص آنها بلامانع می‌باشد.

۵- در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان، قبل از ترخیص خودروهای موضوع این تصویب نامه، گمرک، پس از اخذ تأییدیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به ترخیص، با رعایت مقررات اقدام خواهد نمود.

۶ – مهلت ترخیص خودروهای موضوع بندهای ۱ لغایت ۳ این تصویب نامه و تبصره های ذیل بندهای مذکور، شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه تعیین می‌شود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.