سفری خاطره انگیز به کاپادوکیا

سفر به کاپادوکیا : این منطقه، حاصل فرسایش چندین هزار ساله دره گورمی ترکیه است . در اثر فوران های آتشفشان  این ناحیه  به یک منطقه پوشیده از سنگ هایی با ضخامت ۱۰ متر که توف نامیده میشوند، تبدیل شده است. تا جایی که در طول سال ها ، آب و باد بخش های نرم این سنگ ها را صیقل داده و با خود برده و از آنها چیزی جز صخره های سخت و محکم نگذاشته است. ارتفاع این صخره های مخروطی، ستونی، قارچ مانند و دودکشی به ۴۰ متر میرسد. اما این پایان تاریخ کاپادوکیا ترکیه نیست بلکه آغازی برای شروع یک زندگی توسط انسان هاست. 

شروع زندگی در شهر زیرزمینی:

اوایل دوران هیتی ها یعنی چیزی درحدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد انسان هایی در منطقه گرومه ساکن شدند و زندگی خود را شروع کردند. اما تبدیل شدن کاپادوکیا به مرز بین امپراتوری های بزرگ باعث شد تا مردم ساکن در این منطقه خود را از دیده ها پنهان کرده و یک شهر زیر زمینی ایجاد کنند.

همچنین در قرن ۴ میلادی بسیاری از مسیحیانی که مورد آزار و اذیت حکومت رم قرار گرفته بودند به این منطقه زیرزمینی پناه آوردند. صحت این حرف را میتوان از کاخ ها و صومعه های تاسیس شده توسط راهب ها و نقاشی های دیواری بیزانتی به نام فرسکو در کلیساهای درون غارها یافت.  جالب است این آثاری که متعلق به قرن ۷ میلادی میباشد همچنان پابرجا بوده و با سفر به این منطقه میتوانید آنها را مشاهده کنید.

آشنایی بیشتر با کاپادوکیا ترکیه:

یکی از سازه های عجیبی که در بیشتر مناطق کاپادوکیا به چشم میخورد، ساخت دودکش های افسانه ای توسط مردمی که در گذشته محل سکونت آنها آنجا بوده می باشد . این دودکش ها اشکال مختلف دارند و در بالاترین نقطه آنها سنگی بزرگ قرار گرفته که از سنگ های زیرین سخت تر است؛ به این دلیل که  بتواند از فرسایش جلوگیری کند.

گرچه بعضی از غارهای این منطقه به موزه های دیدنی برای گردشگران تبدیل شده است ،اما برخی از غارها و قسمت های کاپادوکیا همچنان محلی برای زندگی مردم این منطقه است و این به نوبه خود در قرن ۲۱  خیلی جالب میباشد که افرادی هنوز در غار زندگی میکنند.

کاپادوکیا که ۷۳۵ کیلومتر از استانبول فاصله دارد و حدود ۸ ساعت طول میکشد تا با اتومبیل خود به آن برسید، منطقه گورمه آن از طرف یونسکو به یک میراث فرهنگی تبدیل و به ثبت رسیده است.

همان طور که در ابتدای مطلب خود گفتیم، یکی از محبوب ترین تفریحات این منطقه بالن سواری است تا تجربه ای فراموش نشدنی از تماشای زیبای دره‌ها، صخره‌ها، بافت تاریخی و باستانی آن برای خود رقم بزنید.

اما دانستن یک نکته درباره این مطلب حائز اهمیت میباشد. سه نوع پرواز برای بالن سواری در این منطقه وجود دارد که عبارت است از : پرواز استاندارد، لوکس و ویژه. تفاوت این پروازها در چیست؟ تفاوت آنها در مدت زمان بر فراز آسمانها و ظرفیت بالن است.

به غیر از تور بالن سواری، تورهای دیگری نیز وجود دارد مثل:

• تور کوه نوردی

• تور جیپ سواری

• صخره نوردی

• اسب سواری

• تور برداشت انگور از تاکستان

حالا میرسیم به جاذبه های گردشگری کاپادوکیا:

• آشنایی با معروف ترین جاذبه گردشگری یعنی موزه گورمه

موزه گورمه که به صورت فضایی باز میباشد درون خود مجموعه ای از کلیساها را به همراه نقاشی های قرن ۱۰ و ۱۲ بر روی دیوارها در دل خود جای داده است. بله این موزه در واقع مجموعه ای از کلیساهای دوران مسیحیت در دل غارمیباشد. کنده کاری نقاشی چشم روی دیوار آن، بیانگر اعتقادشان به منظور یاد آور چشم های شیطان است.

این تمام زیبایی گورمه محسوب نمیشود. چرا که در جنوب غربی آن، قلعه اوچیسار به چشم میخورد که یک چشم انداز فوق العاده از روستا را برای همه به تصویر میکشد. همچنین  در این منطقه دره راهبان وجود دارد که دودکش های افسانه ای کاپادوکیا ترکیه را به رخ همگان میکشد.

گورمه مورد استقبال بسیاری از دوستداران طبیعت قرار گرفته و از جذاب ترین تفریحات این منطقه دوچرخه سواری و صخره نوردی میباشد. اما ورزشی که افرا د زیادی را به خود جذب کرده ورزش سوار کاری است چرا که اسب های کاپادوکیا معروف است. به همین خاطر تمام کسانی که به انجا سفر میکنند از تجربه این ورزش غافل نمیشوند.

• معرفی یک بنای ۷ طبقه سنگی به نام کلیسای نانری

وجود سالن ناهارخوری، آشپرخانه و برخی از اتاق‌ها در طبقه اول و عبادتگاه طبقه دوم برای بازدید گردشگران و معماری زیبای آن تحیر شما را از این کلیسا برمی انگیزد وشما از طریق یک تونل به طبقه سوم آن که دارای ۴ ستون و ۳ سایه بان است، میرسید.

از نقاشی های کشیده شده بر روی دیوار آن میتوان به نقاشی حضرت عیسی  و نقاشی هایی به رنگ قرمز که نشانگر رنگ خاص است، اشاره کرد.

• شناخت کلیسایی به معنی سیب

المالی کلیسایی است که به سیب معنی میشود و دلیل آن چیزی نیست جز وجود یک باغ سیب در نزدیکی ورودی کلیسا. آثار کشیده شده بر روی آن قدمتی به مدت ۱۲ قرن دارد که به زندگی حضرت عیسی و حضرت ابراهیم و همچنین به کتاب مقدس اشاره میکند که آن را مهم ترین معماری منطقه تبدیل کرده است.

معرفی دیگر کلیساهای کاپادوکیا:

• کلیسای کاریکلی: این بنا که  قدمتش به ۱۲ قرن می رسد،به محلی برای شناخت فرهنگ ساکنان کاپادوکیا تبدیل شده است.

• کلیسای باربارا: نقاشی های این کلیسا به حضرت مسیح، قدیسان، اشکال هندسی و موجودات اسطوره ای اشاره دارد و با دارا بودن یک قسمت داخلی به شکل صلیب به صورت گنبدی که شبیه به کلیسای کاریکلی میباشد، نام خود را از یک قدیس مصری گرفته است.

• کلیسای ایلانلی: کلیسایی که با داشتن نقاشی هایی از قدیسان که در حال از بین بردن اژدها هستند به کلیسای ایلانلی به معنی مار نام گذاری شد.

• کلیسای کارانلیک: وجود این کلیسا در دل غار لقب کلیسا ی تاریک را به خود داده است و به یکی از نمونه های خوب برای هنر بیزانس در قرن یازدهم تبدیل شده که دارای چهارستون و قدمتی ۱۱ ساله میباشد.

• کلیسای توکالی: حالا میرسیم به بزرگترین کلیسای گورمه که در سال ۱۹۸۰ بازسازی گشت و نقاشی هایی با سبک قرن ۹ را به زیبایی هر چه تمام تر در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار میدهد. جالب است بدانید کارانلیک ۴ کلیسا را در خود جای داده و در زیر زمین خود یک سرداب دارد.

معرفی اورتاهیسار کاپادوکیا:

معنی این نام قلعه میانی میباشد و دلیل آن قرار داشتن اورتاهیسار، در میان شهرهای گورمه و اورگوپ و نوشهیر است. در هنگام ورود به شهرا درب های تخته سنگی  خودنمایی میکند. درهایی که روزگاری برای نگهداری مواد غذایی به عنوان محفظه های سنگی استفاده میشد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.