با آنکه یک هفته از افزایش رسمی قیمت روغنهای موتوری توسط چهار پالایشگاهدار بزرگ میگذرد اما زیر پوست بازار حکایت از سرازیر شدن روغنموتورهای احتکارشده به بازار توسط برخی عمدهفروشان دارد. سرانجام ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان پس از ۸ماه با افزایش رسمی قیمت روغنهای موتوری موافقت کردند و قیمت روغنهای دیزلی و بنزینی ۴۱درصد افزایش یافت. رقمی بسیار پایینتر از بهایی که روغنسازان بابت تولید محصول میپردازند و همین امر باعث شده است هنوز تولید برخی گریدهای روغنموتور برایشان زیانده باشد. با اینحال پس از گذشت یکهفته، بررسیهای صورتگرفته از بازار روانکارها حکایت از عرضه روغنموتورهای احتکارشده با قیمت مصرفکننده قدیمی توسط برخی عوامل فروش و توزیع دارد. این روغنها که همگی در انبار عمدهفروشان دپو شده بودند، با افزایش رسمی قیمتها، به جای فروش با قیمتهای قدیمی با افزایش ۳۸درصدی در بازار توزیع میشوند. ۳۸درصد افزایش قیمت برای روغنموتورهای قدیمی بدین معناست که عمدهفروشان، محصولاتی را که قبلا خریداری کرده بودند، به جای عرضه در بازار در انبارهایشان نگهداری میکردند و آنها را ۳تا ۴درصد ارزانتر از قیمت مصوب فعلی در بازار عرضه میکنند. ارزانفروشی برخی عمدهفروشان اگرچه برای آنها سود ۳۷یا ۳۸درصدی به همراه دارد اما برای پالایشگاههایی که بهرغم بالا رفتن قیمتها همچنان محصولاتشان را با زیان تولید میکنند، مشکلساز است. با اینحال هنوز برخی عمدهفروشان روغنموتور به سود ۳درصدی خود برای فروش حوالههای پالایشگاهی راضی نیستند و در یک هفته گذشته که پالایشگاهها تنها سه روز اقدام به عرضه محصول کردند، حوالهها را با سود ۶درصدی به خریداران میفروشند.
روغنهای دیزلی همچنان گرانتر از نرخ مصوب
اگرچه افت سفرهای ناشی از محدودیتهای کرونایی باعث کاهش مصرف روغن موتورهای بنزینی شده است اما تردد کامیونها و اتوبوسها کاهش نیافته و مصرف روغن در وسایلنقلیه سنگین همچنان بالاست. ازهمینرو عمدهفروشان هنوز روغنهای موتوری را به صورت سبدی میفروشند. البته عمدهفروشها نیز از نحوه فروش شرکتها گلایه دارند و میگویند هر شرکت بنا بر سیاستهای خود یک یا چند محصول را به اجبار در کنار خریدی که ازپالایشگاه میکنیم در سبد فروش خود جا میدهد. یک شرکت واسکازین و روغن ۰w20 و ۵w30 میدهد و شرکت دیگر محصولات بنزینی را به اجبار در سبد فروش خود میگنجاند. همین موضوع باعث میشود به دلیل سخت بودن فروش اقلامی که به اجبار در سبد خریدمان قرار میدهند، مجبور به جبران زیان حاصل از خرید کالای اجباری با روش افزایش قیمت محصولات پرطرفدار باشیم.
با این تفاصیل بهنظر میرسد تا یکماه آینده، بازار روغنهای موتوری از محصولات قدیمی که در انبار برخی عمدهفروشان احتکار شده بود، اشباع باشد و بازار خریدوفروش حوالههای پالایشگاهی آنگونه که تصور میشد به سرعت داغ نشود.