زیان ۶۰ هزار میلیاردی سازندگان قطعات خودرو

به‌گفته قطعه‌سازان، درصورتی‌ که فکری برای صنعت خودرو و میزان بدهی‌های آن نشود، به‌زودی ادامه تولید غیرممکن خواهد شد. بحث آزادسازی قیمت خودرو و حذف نظام دستوری و همچنین تامین نقدینگی برای ادامه تولید از مهم‌ترین مواردی بودند که قطعه‌سازان حاضر در نشست بر آنها تاکید کردند. همچنین بحث داخلی‌سازی و دلایل توقف میزهای ساخت داخل ازجمله موضوعات دیگری بود که در این نشست مجازی مطرح شد.

امیرحسین جلالی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن درباره شرایط قطعه سازان و تولید خودرو توضیح داد: موضوعی که ما قطعه‌سازان با آن دست‌به‌گریبان هستیم، این است که در بهترین شرایط با ۵۰درصد ظرفیت کار می‌کنیم؛ ۷۰درصد مشکل ما داخلی و ۳۰درصد با تحریم‌ها مرتبط است.

این در حالی است که از نظر کمی و کیفی خیلی بهتر از این‌ها می‌توانیم باشیم. قطعه‌سازی یکی از بالنده‌ترین صنایع کشور است که سطح اشتغال بالایی را ایجاد کرده و به همین دلیل لوکوموتیو صنایع است. این‌که داخلی‌سازی توجیه دارد یا خیر، باید بررسی شود. این‌که داخلی‌سازی از طریق کپی‌کاری یا خلق یک قطعه باشد، بسیار متفاوت است. ساخت قطعات های‌تک نیازمند فضای مناسب است و برای خلق قطعات پیچیده نیازمند فضای کسب‌وکار مناسب هستیم. هم‌اکنون تولید قطعات الکترونیکی و های‌تک در دنیا تنها توسط چند تولیدکننده محدود انجام می‌شود.

اما این نمونه‌ها با وجود واردات در گمرکات کشور باقی می‌مانند و در این شرایط قطعه‌سازان قادر به خارج‌کردن نمونه‌های خارجی یا طراحی و تولید آن‌ها نیستند. درحال‌حاضر به دلایلی، برخی قطعات در ایران تولید نمی‌شود، اما اگر می‌خواهیم صنعت خودرو و قطعه پیشرفت کند، باید عوامل دخیل در تولید کمک کنند تا موفق شویم. در ۱۰سال گذشته فقط یک‌بار ۱٫۶میلیون دستگاه خودرو تولید کردیم. اما حتی با این رقم تولید هم صنعت خودرو ما سودساز نیست. این صنعت با ساختار فعلی موفق نخواهد بود. نیازمند تغییر بزرگ در ساختار صنعت خودرو هستیم. بعد از اصلاح ساختار می‌توانیم داخلی‌سازی داشته باشیم و رضایت مشتری را برآورده کنیم. آن‌چیزی که در داخل ساخته نمی‌شود و کیفیت آن مدنظر مشتری داخلی نیست، باید از طریق واردات تامین شود. واردات بد نیست، اما باید هوشمند و صحیح باشد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.