جنگ شاسی‌بلندهای آسیایی در شرایط ممنوعیت واردات

درشرایطی که خودروهای وارداتی با ممنوعیت ورود همراه هستند، خودروهای آسیایی موجود در بازار تعدد بسیار زیادی دارند. تا جایی که جنگ هیوندای سانتافه از دیار چشم‌بادامی‌ها با لکسوس RX350 از سرزمین سامورایی‌ها در این بازار کاملا به‌چشم می‌آید. این دو کراس‌اوور گران‌قیمت، طرفداران پرشماری در بازار کشور ما دارند و جزو خودروهای شاخص بازار محسوب می‌شوند. البته لکسوس rx350 از لحاظ جنبه‌های لوکس‌ بودن، یک سروگردن بالاتر از هیوندای سانتافه قرار می‌گیرد و اگر نسخه صفرکیلومتر این کراس‌اوور لوکس ژاپنی هیوندای در دسترس بود، فاصله قیمتی زیادی با هیوندای سانتافه پیدا می‌کرد. اما درحال ‌حاضر هفت سال از توقف واردات لکسوس rx350 به‌کشور می‌گذرد و نسخه‌های کارکرده آن (۲۰۱۳-۲۰۰۹)، قیمتی نزدیک به‌نسخه‌های صفرکیلومتر هیوندای سانتافه (۲۰۱۷) دارند.

معرفی لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه
لکسوس سری rx نخستین‌بار در سال ۱۹۹۸ معرفی و به‌بازار عرضه شد و سال ۲۰۰۸ و درست در واپسین سال عمر نسل دوم لکسوس rx بود که این خودرو درنسخه rx350 پا به‌بازار ایران گذاشت و فروش محدودی را تجربه کرد. نسل سوم لکسوس rx350 درسال ۲۰۰۹ توسط لکسوس معرفی و تقریبا هم‌زمان با بازارهای جهانی در بازار کشور ما نیز عرضه شد. این نسل از لکسوس rx350 به‌رغم چهره نه‌چندان عامه‌پسند خود، آمار فروش فوق‌العاده‌ای را در ایران ثبت کرد. لکسوس rx350 تا سال ۲۰۱۳ وارد ایران می‌شد؛ اما پس از آن به‌سد قانون منع واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی برخورد و به‌ناچار از بازار کشور ما رخت بربست.
درمقابل، هیوندای سانتافه را داریم که تولید نسل نخست آن هم‌زمان با آغاز هزاره سوم میلادی آغاز شد. نسل اول هیوندای سانتافه نیز همچون نسل اول لکسوس rx350 در بازار کشور ما عرضه نشد. اما نسل دوم این خودرو تقریبا هم‌زمان با بازار جهانی و در سال ۲۰۰۷ به‌بازار ایران آمد و محبوبیت فراوانی کسب کرد. اما توفان هیوندای سانتافه در بازار کشور ما با عرضه نسل سوم این خودرو در سال ۲۰۱۴ رقم خورد! نسل سوم هیوندای سانتافه به‌دلیل طراحی ظاهری زیبا و عامه‌پسند در کنار امکانات رفاهی کامل، موفقیتی باورنکردنی را در بازار ایران تجربه کرد و تا مدت‌ها درصدر جدول پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی قرار داشت. این نسل از هیوندای سانتافه درسال ۲۰۱۶ یک فیس‌لیفت مختصر را تجربه کرد که این نسخه فیس‌لیفت نیز نزد ایرانی‌ها بسیار محبوب شد. نسل چهارم هیوندای سانتافه نیز از سال ۲۰۱۸ روی خط تولید قرار دارد؛ اما به‌دلیل توقف واردات خودرو، فرصت حضور در بازار کشور ما را پیدا نکرده است.
مقایسه لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه از نظر طراحی
لکسوس rx350 حتی با درنظرگرفتن سال عرضه به‌بازار، طراحی چندان عامه‌پسندی ندارد. البته این موضوع به‌این معنی نیست که با خودرویی زشت و بی‌تناسب طرف هستیم؛ اتفاقا طراحان لکسوس در طراحی این خودرو، حداکثر تناسب را رعایت کرده‌اند و حجم‌پردازی‌های بدنه را با دقت بالایی به‌سرانجام رسانده‌اند. وجود جزئیاتی مثل شیب تند کناره‌ چراغ‌های جلو، ابعاد بیش ‌از حد بزرگ آینه‌های جانبی و مه‌شکن‌های گرد و ساده جلو، اندکی روی زیبایی این کراس‌اوور لوکس تاثیر منفی گذاشته و آن را از جوان‌پسند بودن دور کرده است. ناگفته نماند که نسل سوم لکسوس rx350 در سال ۲۰۱۳ یک فیس‌لیفت را تجربه کرد که در آن، طراحی مواردی همچون سپرها، رینگ‌ها و گرافیک چراغ‌ها به‌روزرسانی شد. تعداد نسبتا محدودی از این نسخه فیس‌لیفت‌شده نیز در بازار کشور ما موجود است. با نگاه‌ کردن به‌کابین لکسوس rx350 و مشاهده حجم زیاد چرم و چوب باکیفیت استفاده‌شده، به‌این نکته پی ‌می‌برید که با یک خودرو لوکس طرف هستید. اما با دقت به‌طرح مجموعه‌ای داشبورد، یک نکته دیگر را نیز متوجه خواهید شد و آن این‌که طراحان لکسوس به‌دنبال یک طرح ارگونومیک بوده‌اند و مبحث زیبایی در اولویت کاری آن‌ها قرار نداشته است.
درمقابل، هیوندای سانتافه قرار دارد که طراحی آن به‌خوبی نمایانگر بلوغ طراحی‌ شرکت هیوندای در سال‌های اخیر است. طراحان هیوندای در طراحی هیوندای سانتافه موفق شده‌اند نشانه‌های لوکس و اسپرت را به‌زیبایی هرچه‌تمام‌تر با یکدیگر تلفیق کنند. استفاده منطقی از کروم و حجم‌پردازی‌های نه‌چندان اغراق‌آمیز بدنه برای قشر میان‌سال جذاب است. از طرف دیگر، پس‌زمینه تیره چراغ‌ها و خروجی دوبل اگزوز نیز توجه جوان‌ترها را حسابی به‌هیوندای سانتافه جلب می‌کند. این موضوع در کنار توجه دقیق به‌جزئیات طراحی هیوندای سانتافه سبب شده است این خودرو در بین تمام اقشار طرفدار داشته باشد. درون کابین هیوندای سانتافه نیز شاهد یک داشبورد حجیم هستیم که به‌صورت کاملا قرینه طراحی شده است. این کابین هرچند به‌اندازه کابین لکسوس rx350 لوکس و باکیفیت نیست، اما درمجموع، طرحی چشم‌نوازی دارد که سلایق مختلف را راضی نگه می‌دارد.

مقایسه فنی لکسوس rx350 و هیوندای سانتافه
لکسوس rx350 زمانی به‌کشور ما وارد می‌شد که هنوز محدودیتی برای حجم موتور خودروهای وارداتی در نظر گرفته نشده بود. از این‌رو، قلب تپنده این خودرو را یک پیشرانه شش‌سیلندر خورجینی (V6) با حجم ۳٫۵ لیتر تشکیل می‌دهد. این پیشرانه تنفس‌طبیعی، حداکثر قدرت ۲۷۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۳۴۸ نیوتون‌متر را از طریق یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک روانه چهارچرخ این ژاپنی لوکس می‌کند. لکسوس rx350 با این مشخصات فنی قادر است ظرف ۷٫۶ ثانیه از حال سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد. مصرف سوخت ترکیبی این کراس‌اوور ۱۹۷۰ کیلوگرمی نیز برابر ۱۱٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. درسمت دیگر، هیوندای سانتافه را داریم که نسل سوم آن زمانی به‌ایران رسید که قانون منع واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی وضع شده بود. بنابراین، این خودرو به‌ناچار با یک پیشرانه چهار سیلندر ۲٫۴ لیتری در بازار کشور ما عرضه شد. این پیشرانه تنفس‌طبیعی تا قبل از سال ۲۰۱۶ به‌سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای (MPI) مجهز بود؛ اما نسخه فیس‌لیفت هیوندای سانتافه با پیشرانه مجهز به‌سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) به‌ایران آمد. سیستم مذکور سبب بهبود در بازده پیشرانه هیوندای سانتافه شد و پیشرانه با حداکثر قدرت ۱۸۸ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۵ نیوتون‌متر نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک به‌هر دو محور هیوندای سانتافه انتقال می‌دهد. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا ۱۰۰ این کره‌ای پرطرفدار نیز به‌ترتیب برابر با ۱۰٫۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و ۱۰٫۹ ثانیه است. هرچند این عملکرد هیوندای سانتافه برای استفاده‌های روزمره کافی به‌نظر می‌رسد، اما در برابر رقیب ژاپنی خود حرفی برای گفتن ندارد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.