توجه دنیا به خودروهای برقی

افزایش خودروهای برقی و محبوبیت آن در بین مردم، موجب شده است که شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ بپردازند و از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی با کیفیت بیشتر رونمایی کنند.

توجه خودروسازهای بزرگ دنیا به خودرو برقی

در حالی که تسلا به عنوان غول خودروسازی برقی در دنیا شناخته می‌شود اما اکنون بازیگران قدیمی نیز صنعت در دنیا نیز توجه ویژه‌ای به این نوع محصول دارند.

چندی پیش تجارت‌نیوز در گزارشی به کمک جو بایدن به صنعت خودروسازی برقی در آمریکا پرداخت. در این گزارش به طرح‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای حمایت از تولید خودرو برقی در این کشور پرداخته شده بود.

تلاش کارخانه صفر جنرال موتورز آمریکا، برای به روز شدن و رقابت با شرکت‌های جوان تولیدکننده خودروی برقی، بخش دیگری از این مطلب بود.

اخیرا، علی خسروانی، فعال بازار خودرو نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است: «درسته که تسلا خطشکن خودروهای برقی بود ولی با ورود خودروسازهای حرفه‌ای به این عرصه حدس می‌زنم تا دو یا سه سال دیگه گوی رقابت رو از تسلا بگیرن .مثلا ولوو با polstar2 عرض اندام کرده و فولکس واگن وبقیه هم دارن می‌رسونن خودشون رو. البته خودرو های برند لاکچریlucid رو هم نباید نادیده گرفت.»

خودروی برقی در ایران

ایران خودرو و سایپا، هر یک مدعی ساخت خودروی برقی هستند.

ایران خودرو از نوع برقی خودروی «تارا» رونمایی کرده است. سایپا نیز وعده داده که پاییز سال آینده، نخستین خودروی برقی خود را معرفی می‌کند.

اما فاصله این اقدامات هنوز با آنچه در دنیا جریان دارد، زیاد است.

در این میان، شرکتی با عنوان خودروسازان جنوب سال گذشته محصولی را با نام «اکسیژن» تولید کرده که به ادعای سازندگانش، نخستین خودروی برقی ایرانی است و به زودی به تولید انبوه می‌رسد.

از موتور چهارچرغ برقی یوز نیز چندی پیش رونمایی شد. این محصول، هنوز عرضه عمومی نداشته است.

در کشور زیرساخت لازم وجود ندارد

اما عماد جعفری، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز در خصوص تولید خودروهای برقی در ایران گفت: قبل از تولید خودروهای برقی در کشور ابتدا باید به زیرساخت‌ها توجه کرد. در شرایطی که این زیر ساخت‌ها در کشور وجود ندارد نمی‌توان خودرو برقی به صورت انبوه تولید کرد.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: نکته اصلی آن است که ما زیرساخت نداریم . کشور ایران بسیار وسیع است و مردم ما اهل سفر با خودروهای شخصی خود هستند. وقتی هیچ ایستگاه شارژی در جاده‌ها وجود نداشته باشد، عملی کردن این طرح بسیار مشکل است.

او افزود: اکنون در کشور حتی موتورهای برقی با چالش مواجه هستند و عدم وجود ایستگاه‌های شارژی در خیابان‌ها برای صاحبان موتورهای برقی مشکل‌ساز شده است. آنها مجبورند برای شارژ موتورهای خود به خانه و پارکینگ خود مراجعه کنند.

جعفری گفت: ما نمی‌توانیم به صورت کامل خودروی برقی را تولید کنیم و نیاز به واردات داریم. باید یک سری از ادوات برقی را از چین وارد کنیم و سپس به ساخت خودرو بپردازیم.

تکنولوژی تولید خودروی برقی به ایران می‌آید

جعفری ادامه داد: دنیا در حال حرکت به سمت خودروهای برقی است و در نهایت نیز این تکنولوژی به ایران می‌آید، اما زمان آن مشخص نیست.

به گفته او، شرکت‌های خودروسازی طرح تولید این خودروها آغاز کرده‌اند، اما باید به این نکته توجه کرد که چنین طرح‌هایی چقدر تا اجرایی شدن فاصله دارند.

این کارشناس گفت: اجرایی شدن تولید خودروهای برقی اتفاق نمی‌افتد؛ مگر اینکه زیرساخت‌های لازم مثل ارائه خدمات پس از فروش و ساخت جایگاه‌های شارژ در نقاط کشور، تامین شود. تامین این زیرساخت‌ها به حداقل دو تا سه سال زمان نیاز دارد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.