تهدید برنامه های سلامت با حذف مالیات بر سیگار

 محمدرضا سهرابی، با اشاره به این که یکی از عوامل تهدید کننده سلامتی که بار بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، مصرف محصولات دخانی است، گفت: برای کنترل مصرف دخانیات و سیگار سازم ان جهانی بهداشت استراتژی‌های چندگانه‌ای را به کشورها پیشنهاد داده است.

مالیات بر مواد دخانی، ممنوعیت تبلیغ محصولات دخانی، ممنوعیت فروش این محصولات به زیر ۱۸ سال و ممنوعیت مصرف در مکان‌های عمومی و سربسته از جمله سیاست‌های سازمان بهداشت جهانی برای کنترل مصرف محصولات دخانی است که وی به آن اشاره کرد.

مالیات بر سیگار اصلی ترین راهکارهای سازمان جهانی بهداشت برای کاهش مصرف

سهرابی، تخصیص مالیات بر محصولات دخانی را یکی از مهمترین راهکارهای سازمان جهانی بهداشت برای کاهش مصرف سیگار عنوان کرد و افزود: اختصاص مالیات بر سیگار و در ادامه بالا رفتن قیمت آن بیشترین تأثیر در کاهش مصرف سیگار خصوصاً در افراد کم سن و سال را دارد.

وی با بیان این که هرچه سن مصرف سیگار پایین‌تر باشد، به همان نسبت هم وابستگی و ترک کردن آن سخت‌تر می‌شود گفت: باید دسترسی نوجوانان به عنوان گروه‌های پرخطر به سیگار و مواد دخانی کاهش یابد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه ادامه داد: افزایش قیمت سیگار یکی از مهمترین راهکارهای بازدارنده‌ای است که می‌تواند دسترسی نوجوانان را به این محصولات محدودتر کند، در واقع این راهکار استراتژی است که در بیشتر کشورهای موفق دنیا که توانسته اند مصرف سیگار را کنترل کنند انجام می‌شود.

اختصاص مالیات به تولیدکنندگان مواد دخانی در کشور ما از نُرم جهانی بسیار پایین‌تر است

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما تا به امروز سیاست‌های سازمان جهانی بهداشت برای کنترل مصرف مواد دخانی به جز مالیات اجرا شده است ادامه داد: اختصاص مالیات به تولیدکنندگان مواد دخانی در کشور ما متأسفانه بسیار پایین‌تر از استاندارهای جهانی است.

سهرابی اضافه کرد: کاهش نرخ مالیات در محصولات دخانی پیامدهای منفی از جمله دسترسی راحت تر نوجوانان به سیگار در پی دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: قیمت پایین سیگار باعث می‌شود که نوجوانان به عنوان گروه‌های پرخطر به راحتی و با مقدار ناچیزی با پول توجیبی هفتگی خود بتوانند سیگار تهیه کنند.

سهرابی با بیان این که مالیاتی که از مواد مضر بر سلامت مثل نوشابه که ماده غذایی مضر است و یا سیگار به خزانه تزریق می‌شود، صرف هزینه‌های نظام سلامت و ایجاد زیرساخت‌های پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود خاطرنشان کرد: در بودجه سلامت ۱۴۰۱ درآمدهای حاصل از مالیات بر سیگار هم پیش بینی شده بود، که اگر چنانچه این مهم تصویب شود می‌تواند به میزان قابل توجهی از بار بیماری‌ها بکاهد.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت تقویت نظام شبکه و سیستم بهداشتی خاطرنشان کرد: افزایش و تأمین منابع از طریق اخذ مالیات بر مواد مضر سلامت در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند زیرساخت‌های نظام سلامت را تقویت کند.

مالیات بر سیگار فقط مخصوص ایران نیست

معاون امور بهداشتی دانشگاه ضمن انتقاد از اظهار نظرات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر این که مالیات بر سیگار و گران‌تر شدن قیمت تمام شده، به قاچاق آن دامن می‌زند گفت: مالیات بر سیگار فقط مخصوص ایران نیست، تمام کشورهای موفق در کنترل مصرف مواد دخانی دنیا به سیگار مالیات اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: باید راه‌های اصولی برای پیشگیری از قاچاق سیگار در کشور انجام شود.

سهرابی تاکید کرد: با توجه به مضرات سیگار هیچ توجیهی برای در دسترس تر بودن این کالا وجود ندارد.

ردپای سیگار در سرطان‌ها

وی با اشاره به افزایش بار بیماری‌ها در پی مصرف سیگار هشدار داد: ردپای مصرف سیگار در تمام سرطان‌های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی، دستگاه گوارش، سیستم ادراری، دستگاه تناسلی دیده می‌شود و تمام افراد سیگاری شرایط حادتری از بیماری را در مقایسه با غیر سیگاری‌ها تجربه می‌کنند.

سهرابی با بیان اینکه مصرف سیگار با ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط مستقیم است، تاکید کرد: مصرف سیگار مسبب تشدید عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌شود و آسیب‌های جبران ناپذیری نیز به ریه وارد می‌کند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه افزود: دسترسی آسان و ارزان به سیگار و عدم تخصیص مالیات به مواد دخانی در واقع نشانه گرفتن سلامت آحاد جامعه است.

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کشوری صیانت از جمعیت است گفت: اولین قدم برای صیانت از این طرح حفظ سلامت جمعیت موجود است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به این که یکی از مضرات سیگار کاهش قدرت باروری و ناباروری است گفت: تا جمعیت کشوری سالم نباشد نمی‌تواند فرزندآوری کند.

وی تاکید کرد: مطالعات علمی نشان می‌دهد مصرف سیگار باعث کم شدن حرکت اسپرم در مردان و فلج شدن مژکهای لوله‌های رحمی در زنان می‌شود و قدرت باروری را کاهش می‌دهد.

مصرف بیشتر سیگار با ارزان بودن آن در ارتباط مستقیم است

وی با یادآوری این موضوع که استفاده بیشتر از سیگار با ارزان بودن آن در ارتباط مستقیم است گفت: سیاست حذف مالیات بر سیگار برنامه‌های کشوری را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه بازنگری برنامه‌های مالیات بر سیگار و مواد دخانی از سوی سیاست گذاران در مجلس شورای اسلامی را خواستار شد و افزود: لازم است مالیات بر سیگار با هدف افزایش سلامت عمومی همان طور که در تمام دنیا اجرا می‌شود، در کشور ما نیز اجرایی شود. با قرار دادن سیگار ارزان در اختیار مردم به خصوص نوجوانان از نظر اخلاقی در بیماری‌های ناشی از آن مسئول خواهیم بود.

وی به آمار جهانی اختصاص مالیات بر سیگار در دنیا اشاره کرد و افزود: در برخی کشورها مالیات، دو تا سه برابر قیمت سیگار است.

سهرابی در خاتمه خواستار بازنگری سیاست‌های اجرای اختصاص مالیات بر سیگار با هدف ارتقا سلامت مردم و آینده سازان این مرز و بوم شد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.