بهترین راهکار برای رفع سفیدی مو

سفیدی زودرس موها در ایام جوانی قطعا خوشایند نیست. در چنین مواردی افراد پیش از آن‌که به سراغ روش‌های جلوگیری از سفید شدن زودرس موها بروند، باید به دنبال دلیل این موضوع بگردند. چه اتفاقی موجب می‌شود که گرد پیری در سنین جوانی بر روی موهای افراد می‌نشیند؟ آیا روش‌هایی برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد؟ تا پایان همراه ما باشید تا با دلایل سفیدی مو در افراد مختلف و روش‌های جلوگیری از آن آشنا شوید.

کاهش سفیدی مو در سن کم

برای کاهش سفیدی مو در سنین پایین می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

رژیم غذایی

رژیم غذایی مناسب باید سرشار از آنتی اکسیدان باشد. میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، روغن زیتون و چای سبز به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند.

مصرف ویتامین‌ها

ویتامین D و ویتامین B۱۲ را می‌توان با استفاده از جگر گاو، عدس، بادام، مارچوبه و شکلات تلخ به عنوان منابع غنی از این ویتامین‌ها به‌دست آورد.

ترک سیگار

دلیل اصلی کاهش نسبت ملانین در بدن مصرف سیگار است، با توجه به این‌که سیگار رابطه مستقیمی با آسیب سلولی دارد، می‌توان با ترک یا کاهش مصرف آن گام بلندی در جهت کاهش سرعت سفیدی مو برداشت.

دور ماندن از محصولات شیمیایی مو

شامپو، رنگ، و انواع صابون‌های شیمیایی، در سفیدی زودرس مو بسیار موثر هستند. بهتر است استفاده از محصولات شیمیایی مو که باعث آسیب به بافت مو می‌شوند را کاهش داد.

چه عواملی باعث سفید شدن زودهنگام مو می‌شوند؟

  • ژنتیک: اگر در سن پایین دچار سفید شدن مو شده‌اید، ممکن است والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما هم آن را در سن کم تجربه کرده باشند.
  • استرس: همه‌ افراد در طول زندگی به دلایل مختلف در بازه‌های زمانی مختلف دچار استرس می‌شوند.
  • بیماری‌های خودایمنی: بیماری‌های خودایمنی می‌توانند یکی از دلایل سفید شدن زودهنگام مو باشند. بیماری خودایمنی زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه ایمنی بدن به سلول‌های خود بدن حمله‌ور می‌شود.
  • اختلال تیروئید: تغییرات هورمونی که بر اثر اختلالات تیروئید ایجاد می‌شوند؛ مثل کم‌کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید می‌توانند یکی از دلایل سفید شدن زودهنگام مو باشند.
  • کمبود ویتامین B-12: این ویتامین نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد. ویتامین B12 علاوه بر این‌که به شما انرژی می‌دهد، نقش مهمی در سلامت مو، رشد مو و رنگ مو دارد.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد سفیدی مو قبل از ۳۰ سالگی است.
  • استفاده نکردن از روغن‌های مخصوص مو: ماساژ سر با روغن‌های مفید، تولید سبوم را تنظیم می‌کند و مانع از این می‌شود که پوست سر دچار خشکی، التهاب و خارش شود.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی: اشعه‌ فرابنفش خورشید که از آفتاب به مو می‌تابد نه تنها برای پوست بلکه برای مو هم ضرر دارد.
  • مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی: رنگ کردن مو می‌توانند آسیب‌های جدی به موهای سر وارد کنند.
  • نداشتن رژیم غذایی مناسب: غذایی که مصرف می‌کنیم به طور مستقیم روی سلامت تمام اعضای بدن تاثیرگذار است. کمبود بسیاری از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌تواند سلامت مو را به خطر بیاندازد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.