افزایش ۴۰ درصدی قیمت روغن ‌های موتوری از هفته آینده

سرانجام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش ۴۰درصدی قیمت روغن‌های موتوری دیزلی و بنزینی موافقت کرد. آبان‌ماه سال گذشته تولیدکنندگان روانکار در کشور به‌ویژه ۴ شرکت بزرگ پالایشگاهی یعنی بهران، ‌ایرانول‌، پارس و سپاهان با ارائه مستندات خود مبنی‌ بر زیان‌ده بودن تولید روانکارهای موتوری موفق به دریافت مجوز افزایش ۵۳درصدی قیمت محصولات دیزلی و افزایش ۴۰درصدی بهای محصولات بنزینی شدند. اگرچه هنوز ۸ماه از مصوبه قبلی مبنی‌بر افزایش قیمت روغن‌های موتوری نمی ‌گذرد اما بی‌رویه بودن رشد هزینه تمام‌شده تولید روغن‌موتور در کشور،‌ شرکت‌های تولیدی را با زیانی حتی تا ۸۰درصد در برخی گروه محصول‌ها مواجه کرده است. ‌یک منبع آگاه از موافقت نهایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بالارفتن ۴۰درصدی قیمت‌ها برای هر دو گروه محصول بنزینی و دیزلی خبر داد و گفت: «سرانجام پس از رایزنی‌های بسیار،‌ دولت تنها با تغییر ۴۰درصدی قیمت موافقت کرد و این مصوبه هفته آینده ابلاغ و توسط شرکت‌های روغن ساز اجرایی می‌شود. اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ نیز قیمت روغن‌های موتوری برای گروه دیزلی ۶۰درصد و برای گروه بنزینی ۷۰درصد افزایش یافته بود. تصمیم اخیر سازمان حمایت برای موافقت با بالارفتن قیمت‌ها در حالی صورت می گیرد که برخی محصولات رده‌بالای دیزلی حتی با ۸۰درصد زیان تولید می‌شدند و به همین دلیل شرکت‌های بزرگ علاقه‌ای برای تولید و عرضه گسترده این محصولات به بازار نداشتند. از همین‌رو بازار روانکارها طی چند ماه گذشته به‌ویژه ۴ماه اخیر با کمبود شدید روغن‌موتور مواجه شده بود، تاجایی‌که هم شرکت‌ها و هم عاملین آنها در بسیاری از موارد ‌فروش خود را تنها به صورت سبدی و مخلوطی از گریدهای پایین و روغن‌های صنعتی و گریس ها انجام می‌دادند. شیوه‌ای که علاوه‌بر قطره‌چکانی شدن توزیع این محصولات در بازار باعث کمبود کالا و بالا رفتن قیمت‌ها برای مصرف‌کننده نهایی شده بود. حال با تصویب افزایش رسمی قیمت روغن‌های موتوری در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ‌از هفته آینده قیمت این محصولات ۴۰درصد بالا خواهد رفت و آن‌طور که فعالان بازار و صنعت می‌گویند توزیع روغن موتور در سطح بازار افزایش خواهد یافت. با این حال همچنان روغن‌سازان برای تولید محصولات دیزلی بین ۱۰تا ۴۰درصد زیان می‌دهند و علت آن‌هم استفاده از روغن‌پایه‌های وارداتی و ادتیوهای گران در محصولات رده‌بالاست. اما گفته می‌شود محصولات بنزینی با سودی ۱۰تا ۱۵درصدی تولید و عرضه خواهند شد و همین موضوع می‌تواند تعادل در سوددهی شرکت‌ها را به همراه داشته باشد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.