از دست جوش های صورت چگونه خلاص شویم؟

جوش صورت یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی است که برایمان می‌افتد؛ این مهمان‌های ناخوانده که بی‌دعوت می‌آیند و به‌سختی هم می‌روند. برخی از عادت‌های اشتباه باعث می‌شوند تا صورت جوش بزند؛ مثلا وقتی رویه بالش خود را مرتب نمی‌شویید، مدام با صورت‌تان بازی می‌کنید و روی پوست خود دست می‌کشید و… بیشتر دچار جوش و آکنه می‌شوید.

۱. ترکاندن جوش‌های برآمده و کیستی

جوش‌های سفت، ملتهب و دردناکی را که روی پوست ظاهر می‌شوند، به‌هیچ‌وجه نترکانید؛ زیرا این کار باعث می‌شود جای جوش روی پوست باقی بماند و دیرتر بهبود پیدا کند. خارج کردن چرک از برخی از انواع جوش چرکی با احتیاط مشکلی ندارد؛ اما اگر برخی از انواع آکنه خیلی عمیق و جدی باشند، برای خارج کردن چرک به کمک پزشک نیاز است.

۲. لمس جوش در ناحیه مثلث مرگ

مثلث مرگ ناحیه‌ای حساس در صورت شما است که از ناحیه میان ابروها تا گوشه‌های دهان کشیده می‌شود. ترکاندن و لمس جوش‌ها در این ناحیه باعث ایجاد عفونت‌های پوستی و عوارض جدی‌تری مثل لخته شدن خون و سکته مغزی می‌شود. پس برای جلوگیری از جوش صورت و از آن مهم‌تر زنده ماندن! جوش‌های موجود در این ناحیه را نترکانید.

۳. پاک نکردن آرایش

برای جلوگیری از جوش صورت حتما شب قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید. بقایای لوازم آرایشی روی صورت می‌تواند منجر به مشکلاتی جدی شده و روی ظاهر پوست اثر منفی بگذارد. اگر مواد آرایشی روی پوست باقی بمانند، باعث مسدود شدن منافذ می‌شوند و روی پوست سبوم یا چربی طبیعی ایجاد می‌کنند. واضح است که تجمع چربی طبیعی روی پوست موجب آکنه می‌شود. ضمن این که وجود این چربی‌ها در روند طبیعی پوست برای درمان خودبه‌خودی و نوسازی اختلال ایجاد می‌کند.

۴. نشستن صورت بعد از ورزش

همه‌ی ما با فواید ورزش برای سلامتی جسم و روح خودآشناییم؛ اما اگر بعد از ورزش کردن صورتتان را نشویید، امکان ایجاد آکنه را افزایش خواهید داد. اگر بلافاصله بعد از ورزش، صورت را نشویید، باکتری‌ها روی پوست تجمع می‌کنند. اگر عجله دارید و بعد از تمرین نمی‌توانید صورت‌تان را بشویید، برای جلوگیری از جوش صورت حتما صورت خود را با دستمال تمیز پاک کنید.

۵. افراط در شستن صورت

با زیاد شستن پوست صورت، موجب از بین رفتن باکتری‌های مفید و محافظ پوستی و در نتیجه ایجاد آکنه می‌شوید. زیاد شستن پوست باعث شکستگی آن نیز خواهد شد. البته این موضوع به پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید هم بستگی دارد. سعی کنید پاک‌کننده‌هایی که مصرف می‌کنید، متنوع و دارای ویژگی آبرسانی به پوست در زمستان‌ها و دارای خاصیت لایه‌برداری پوست در ماه‌های گرم‌تر باشند.

۶. استفاده از روبالشی کثیف

روبالشی شما می‌تواند زمینه مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد. این باکتری‌ها باعث ایجاد انگل دمودکس در مژه‌ها و همچنین ایجاد آکنه می‌شوند؛ پس باید به نظافت روبالشی توجه و نسبت به شست‌وشوی مرتب آن اقدام کنید.

۷. استفاده از قلم‌موی آرایشی آلوده

قلم‌موهای آرایشی آلوده می‌توانند باعث التهاب پوستی شوند؛ پس باید به نظافت آن‌ها توجه کرد. دفعات رسیدگی به نظافت و شستن قلم‌موهای آرایشی به نوع آن‌ها بستگی دارد. بهتر است که برخی از انواع قلم‌موها را هر روز و انواعی که کمتر استفاده می‌شوند و احتمال آلودگی کمتری دارند بنا به تشخیص خود هر یک یا دو هفته یک بار با شامپو و سایر مواد مناسب تمیز کنید.

تمیز نکردن صفحه تلفن همراه که دائم با صورتتان در تماس است، استفاده از روسری و کلاه کثیف و لمس کردن و دست زدن مداوم به صورت تعدادی دیگر از فعالیت‌هایی است که برای جلوگیری از جوش صورت نباید آن‌ها را انجام دهید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.