کارکنان خودروسازی‌ها چقدر حقوق می‌گیرند؟

طبق صورت‌های مالی ارائه شده بورس توسط ایران خودرو، این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال بیش از ۲‌هزار و ۷۹۰‌میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد کارگران خود پرداخت کرده است. طبق برآورد ایران خودرو، این شرکت باید در نیمه دوم سال نیز حدود ۲‌هزار و ۸۸۰‌میلیارد تومان دیگر به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که سومین خودروساز بزرگ ایران در سال‌جاری پرداخت خواهد کرد، چیزی حدود پنج‌هزار و ۶۷۰‌میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که ایران خودرو در سال ۹۹ کمتر از سه‌هزار و ۶۶۵‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود ۵۵‌درصد بالا رفته است. طبعا بخش قابل‌توجهی از این رشد به دلیل افزایش پایه حقوق کارگران در سال‌جاری نسبت به ۹۹ است.

ایران خودرویی‌ها اما در بخش مربوط به استهلاک هزینه‌ای حدود ۲۶۵‌میلیارد تومان طی شش ماه امسال صرف کرده و در نیمه دوم سال نیز حدودا ۲۹۷‌میلیارد تومان هزینه خواهد کرد تا جمع کل آن به ۵۶۲‌میلیارد تومان برسد. بنابراین در مقایسه با سال گذشته، هزینه استهلاک ایران خودرو حدود شش‌درصد بالا خواهد رفت.

یکی دیگر از موارد به هزینه‌های سربار در خودروسازی، به بخش انرژی شامل آب، برق، گاز و سوخت مربوط می‌شود. ایران خودرو در این بخش بالغ بر ۲۱‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون تومان طی شش ماه ابتدایی امسال هزینه کرده است. برآورد این شرکت این است که در نیمه دوم سال نیز حدود ۲۶‌میلیارد تومان هزینه خواهد شد، بنابراین کل هزینه ایران خودرو بابت بخش انرژی در سال ۱۴۰۰، کمتر از ۴۸‌میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته کمی بیش از ۲۷‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان هزینه ایران خودرو در بخش انرژی بوده است. در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مواد مصرفی، بزرگ‌ترین خودروساز ایران طی شش ماه امسال بیش از سه‌هزار و ۶۱۷‌میلیارد تومان صرف هزینه‌های سربار کرده است. در مجموع اما کل هزینه سربار ایران خودرو طی سال‌جاری با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها، بالغ بر ۷‌هزار و ۴۶۰ ‌میلیارد تومان خواهد بود که در مقایسه با ۴‌هزار و ۸۹۰‌میلیارد سال گذشته رشد ۵۴‌درصدی را نشان می‌دهد.

اما هزینه‌های ایران خودرو در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. این شرکت طی شش ماه امسال، حدود ۴۷۰‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌بینی‌اش این است که حدود ۴۲۸‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد. بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که ایران خودرو طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به حدود ۸۹۸‌میلیارد تومان می‌رسد. ایران خودرو با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال ۱۴۰۰ بیش از چهار‌هزار و ۲۴۷‌میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد ۸۲‌درصدی خواهد داشت.

حقوق و دستمزد در سایپا

به سایپا برویم، دومین خودروساز ایران که کمتر از ایران خودرو و بیشتر از پارس خودرو نیروی انسانی در خود جای داده است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده بورس توسط سایپا، این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال بیش از‌هزار و ۲۳‌میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد کارگران خود پرداخت کرده است.

طبق برآورد سایپا، این شرکت در نیمه دوم سال نیز حدود ‌هزار و ۱۹۰‌میلیارد تومان دیگر باید به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که دومین خودروساز بزرگ ایران در سال‌جاری پرداخت خواهد کرد، بالغ بر ۲‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این در حالی است که سایپا در سال ۹۹ کمتر از ‌هزار و ۵۵۰‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته است، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود ۴۶‌درصد بالا رفته است. سایپایی‌ها اما در بخش مربوط به استهلاک هزینه‌ای بالغ بر ۱۹۲‌میلیارد تومان طی شش ماه امسال صرف کرده و در نیمه دوم سال نیز حدودا ۱۹۵‌میلیارد تومان هزینه خواهد کرد تا جمع کل آن به ۳۸۷‌میلیارد تومان برسد.

بنابراین در مقایسه با سال گذشته، هزینه استهلاک سایپا حدود۵/ ۵‌درصد کاهش خواهد یافت، چه آنکه این شرکت کمی بیش از ۴۱۰‌میلیارد تومان هزینه استهلاک در سال گذشته داشته است.

سایپا نیز مانند ایران خودرو بخشی از هزینه‌های سربارش به انرژی مربوط می‌شود. این شرکت در این بخش بالغ بر ۶‌میلیارد تومان طی ۶ ماه ابتدایی امسال هزینه کرده است. برآورد می‌شود نارنجی‌های جاده مخصوص در نیمه دوم سال ۶‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دیگر نیز برای آب، برق، گاز و سوخت خود هزینه کنند.

بنابراین کل هزینه سایپا بابت بخش انرژی در سال ۱۴۰۰، کمتر از ۱۳‌میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته کمی بیش از ۱۰‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان هزینه سایپا در بخش انرژی بوده است. در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مواد مصرفی، دومین خودروساز بزرگ ایران طی شش ماه امسال بیش از دو‌هزار و ۱۶۴‌میلیارد تومان صرف هزینه‌های سربار کرده است. در مجموع اما کل هزینه سربار سایپا طی سال‌جاری با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها، بالغ بر پنج‌هزار و ۱۰۰‌میلیارد تومان خواهد بود که در مقایسه با دو‌هزار و ۹۳۶‌میلیارد تومان سال گذشته افزایش بیش از ۴۲‌درصدی را نشان می‌دهد.

اما مانند ایران خودرو، هزینه‌های سایپا در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته با رشد مواجه خواهد بود. این شرکت طی شش ماه امسال، حدود ۲۷۳‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌بینی‌اش این است که حدود ۳۰۴‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد.

بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که سایپا طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به حدودا ۵۷۷‌میلیارد تومان می‌رسد.

سایپا با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال ۱۴۰۰ بیش از‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد ۶۷‌درصدی خواهد داشت.

پارس خودرو چقدر حقوق می‌دهد؟

به سراغ پارس خودرو برویم، سومین خودروساز بزرگ ایران که کمترین نیروی انسانی را بین سه شرکت اصلی صنعت خودرو کشور در خود جای داده است.

طبق صورت‌های مالی ارائه شده بورس توسط پارس خودرو، این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال نزدیک به ۳۷۰‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخت کرده است. طبق برآورد پارس خودرو، این شرکت در نیمه دوم سال نیز حدودا ۳۵۰‌میلیارد تومان دیگر باید به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که سومین خودروساز بزرگ ایران در سال‌جاری به کارگرانش پرداخت خواهد کرد، چیزی حدود ۷۲۰‌میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که پارس خودرو در سال ۹۹ کمتر از ۴۷۵‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته است، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود ۵۱‌درصد بالا رفته است.

پارس خودرو اما در بخش انرژی بالغ بر ۶‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان طی شش ماه ابتدایی امسال هزینه کرده است. برآورد این شرکت این است که در نیمه دوم سال نیز همین مقدار هزینه خواهد شد، بنابراین کل هزینه پارس خودرو بابت بخش انرژی در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۳‌میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که طی سال گذشته کمی بیش از هفت‌میلیارد تومان هزینه پارس خودرو در بخش انرژی بوده است. در مجموع با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مواد مصرفی، سومین خودروساز بزرگ ایران طی شش ماه امسال بیش از ۸۵۱‌میلیارد تومان صرف هزینه‌های سربار کرده است. در مقایسه با هزینه سربار حدودا ۹۵۰‌میلیارد تومانی در سال گذشته، پارس خودرو در این بخش بالغ بر ۱۰۰‌میلیارد تومان یعنی چیزی حدود ۱۲‌درصد رشد هزینه داشته است.

اما هزینه‌های پارس خودرو در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد را به خود خواهد دید. این شرکت طی شش ماه امسال، بالغ بر ۶۲میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌بینی‌اش این است که حدود ۵۸‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد. بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که پارس خودرو طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به ۱۲۰‌میلیارد تومان می‌رسد. پارس خودرو با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۳۲‌میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد ۵۳‌درصدی داشته است. این شرکت در شش ماه ابتدایی سال بالغ بر ۲۷۰‌میلیارد تومان در این بخش هزینه کرده بود اما پیش‌بینی کرده که در شش ماه دوم سال‌جاری، این رقم به کمتر از ۱۶۵‌میلیارد تومان برسد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.