نکات سفر به کویر

کویر سرزمین رازآلود و بسیار زیبایی است که سفر به آن می‌تواند جزء هیجان‌انگیزترین و در عین حال اسرارآمیزترین سفرهای شما در طول عمرتان باشد، چرا که سفر کردن به کویر با دیگر سفرهای شما متفاوت و تجربه های متنوعی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. شما با سفر به این سرزمین رویایی تجربه هایی را به دست می‌آورید که شاید در کمتر کشوری بتوان به آن دست یافت.

تجهیزات لازم

آب: یکی از مهمترین نکات سفر به کویر این است که با خود به اندازه کافی آب داشته باشید. معمولا به طور سر انگشتی می توان گفت که هر نفر باید ۴ لیتر در روز آب داشته باشد.

لباس مناسب: در سفر به کویر سعی کنید که لباس بدون جیب و درزهای اضافه و ترجیحا آستین دار داشته باشید، مخصوصا اگر به سمت رمل های شنی خواهید رفت. وقتی به تپه های شنی می روید، حتما دلتان می خواهد که کلی در آن ها بازی کنید و اگر لباستان مناسب نباشد، تا مدت ها بعد از برگشتن از سفر، در درزهای آن شن پیدا خواهید کرد. نکته مهم دیگر این است که حتما باید با خودتان لباس گرم داشته باشید. تفاوت دمای شب و روز در کویر بسیار زیاد است و این که با خود بگویید کویر گرم است، اصلا درست نیست. حتما و حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید حتی اگر سفرتان یک روزه است (زیرا امکان دارد که به خاطر یک مسئله پیش بینی نشده، مجبور شوید که شب را در کویر بمانید).

کوله مناسب: نسبت به تعداد روز سفر، کوله یک روزه یا چند روزه داشته باشید. در کوله بهتر است لباس هایتان را به صورت لوله شده بگذارید تا فضای کمتری اشغال کند.

قطب نما، نقشه یا جی پی اس: حتی اگر خیلی به خود در رابطه با مسیر مطمئن هستید، اما این لوازم حتما باید در سفر به کویر همراهتان باشد تا اگر راه را گم کردید، مسیر را پیدا کنید.

غذا و خوراکی: راه رفتن در تپه شنی ها شما را بسیار خسته خواهد کرد. شما علاوه بر اینکه باید یک ناهار مقوی به همراه داشته باشید، باید خوراکی های مقوی نیز با خود به کویر بیاورید. مثلا می توانید از شکلات بارها، بادام زمینی یا به طور کلی آجیل، ورقه های نازک گوشت نمک زده شده و … استفاده کنید.

دستمال گردن (اسکارف) و عینک: حتما با مفهوم طوفان شن آشنا هستید، پس یکی از لوازمی که باید همراه داشته باشید اسکارف است که اگر طوفانی ناگهانی پیش آمد، توسط آن بینی و دهان خود را بپوشانید. از عینک نیز برای محافظت از چشم ها استفاده کنید.

چراغ قوه، کیسه خواب و چادر: اگر قرار است شب را در خود کویر بگذرانید، بدون این لوازم باید از این کار پرهیز کنید. وقتی چادر خود را برپا می کنید سعی کنید که به هیچ وجه در آن را باز نگذارید تا هیچ جانوری نتواند به داخل آن برود.
جعبه کمک های اولیه: از دیگر لوازم مهم کویر نوردی است. شما باید قرص های لازم از جمله مسکن و کِرِم قبل و بعد از گزیدگی را به همراه چسب زخم، باند کشی، بتادین و … به خود به کویر ببرید.

کلاه و ضد آفتاب: آفتاب در کویر شدت زیادی دارد، پس برای اینکه دچار آفتاب سوختگی نشوید حتما از کلا و ضد آفتاب استفاده کنید. البته استفاده از کلاه مزایای دیگری مانند خنک ماندن نیز دارد.

نکات سفر به کویر

نکات مهم کویر گردی

نوشیدن آب

زمانی که قرار است زمان زیادی را در کویر پیاده روی کنید، بسیار تشنه خواهید شد. در چنین شرایطی احتمال دارد که بطری آب خود را به سرعت تمام کنید که این کار عواقب خوبی ندارد. باید یاد بگیرید که آب را جرعه جرعه بنوشید تا بتوانید برای کل روزتان آب داشته و کم نیاورید. یکی از مهمترین راه ها برای از بین نرفتن آب بدن و کمتر تشنه شدن پوشاندن سر است. شما می توانید با استفاده از کلاه یا پارچه سر خود را پوشانده و به این ترتیب کمتر گرمتان شده و در نهایت آب کمتری را از دست دهید.

آرام راه رفتن

در پیاده روی در کویر و حتی به طور کلی در همه نوع فعالیت های طبیعت گردی باید آرام راه رفتن شبیه افراد مسن را امتحان کنید. یکی از طبیعت گردان حرفه ای می گوید: «اگر مثل جوان ها راه بروید، پیر به انتها می رسید و اگر مثل افراد پیر راه بروید، جوان به مقصد می رسید». مزیت دیگری که آرام راه رفتن و عجله نداشتن دارد، این است که شما کمتر انرژی سوزانده، کمتر عرق می کنید و در نهایت کمتر خسته می شوید. سعدی بزرگ می فرمایند:

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود / رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود

اطلاع دادن به افراد

اگر شما تکی یا به صورت گروهی کوچک سفر می کنید، از نکات مهم سفر به کویر این است که مکان، زمان حرکت و زمان بازگشتتان را به افرادی قابل اطمینان بگویید. در چنین شرایطی، اگر خدای ناکرده شما در مسیر گم شدید یا مثلا اگر با ماشین سفر می کنید، ماشینتان از کار افتاد، آن ها می توانند تیم جستجوگر و نجات را به دنبال شما بفرستند.

فاصله های واقعی را درک کنید

فاصله در کویرها معمولا بسیار گول زننده هستند. مثلا شاید شما نقطه ای را ببینید و با خود خیال کنید که تنها ۲۰۰ متر تا شما فاصله دارد، در حالی که فاصله اصلی آن شاید نزدیک به ۱ کیلومتر باشد. با دانستن این نکته، هم از لحاظ ذهنی خود را آماده کرده و هم اینکه می توانید مواد غذایی و آب را بهتر مدیریت کنید.

حواستان به حیوانات باشد

جانورانی که در کویر هستند معمولا خزندگان، بندپایان، پرندگان و البته برخی از پستانداران نظیر روباه می باشند. معمولا حیوانات تا احساس خطر نکنند، به شما حمله نمی کنند اما بهتر است به هر کویری که می روید، در مورد جانوران آن منطقه تحقیق کنید و اقدامات احتیاطی مواجهه با آن ها را بشناسید؛ مثلا یکی از خطرناک ترین سوسمارهای ایران یعنی بزمجه ها در کویر آران و بیدگل یافت می شوند.

استراحت، استراحت، استراحت!

یکی از مهمترین نکات سفر به کویر این است که در زمان های مشخص استراحت کنید. این کار انرژی شما را تقسیم کرده و باعث می شود که برای ادامه مسیر کم نیاورید.

منبع: الی گشت

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.