معرفی آبفشان فلای نوادا؛ شگفتی ساخته دست بشر

یکی از جذاب ترین جاذبه های آمریکا، آبفشان فلای واقع در شهرستان واشو است. آبفشان فلای با عناوین مختلفی اعم از فلای نوادا و فلای رانج گیزر یا «Fly Ranch Geysar» شناخته می شود. ارتفاع آب در آبفشان فلای معادل یک و نیم متر برآورد شده است. تداوم آبفشان فلای به حرارت مرکزی زمین وابسته است. بدین ترتیب، جریان آب آبفشان فلای ، به صورت دائمی می باشد.

وجه تسمیه آبفشان فلای به مزرعه فلای که این آبفشان در آن قرار دارد، باز می گردد.

آبفشان فلای در منطقه ای از زمین های خصوصی صحرای صخره سیاه قرار دارد. عنوان جذاب ترین منظره گردشگری در ایالت نوادا یا صخره سیاه به آبفشان فلای اختصاص یافته است.

نوادا در مقایسه های ایالت های مختلف از پتانسیل زمین گرمایی بیشتری برخوردار است. احتمال می رود گرم ترین چشمه های آمریکا به ایالت نوادا تعلق داشته باشند.

لازم به ذکر است بازدید از آبفشان فلای برای عموم مردم میسر نمی باشد.

آبفشان فلای؛ از گذشته تاکنون

در سال های گذشته آبفشان فلای ظاهری متشکل از چند تکه سنگ داشته است. در دهه ۱۹۰۰ میلادی، بومیان منطقه در راستای یک حفر چاه به منظور مصارف متعدد اقدام کردند.

به تدریج، در طی حفاری های متعدد، جریان آب گرم از اعماق زمین به سمت بیرون حرکت کرد و از لا به لای ترک های موجود بر روی زمین راه یافت.

به استناد از برخی روایات در سال ۱۹۴۶ میلادی برای دومین بار چاه بدون درپوش، در مزرعه فلای کنده کاری شد. همزمان با جست و جوی کارگران برای انرژی زمین گرمایی، آبفشان فلای تحت تأثیر فعالیت های انسانی به وجود آمد.

کارگران تلاش گسترده ای در راستای مهار فوران آب انجام دادند. با این وجود آب های معدنی منطقه فلای، با حجم گسترده و ارتفاع فراوان به سمت بیرون هدایت می شد.

فوران های آبفشان سبب انحلال مواد معدنی آب در محیط شد. به گونه ای که در طی فوران جریان آب به سطح زمین، یک پدیده به مثابه کوه به وجود آمد. در اطراف کوه یعنی در اطراف آب فشان، ردیف تراس پلکانی شکل گرفت.

اطراف جاذبه طبیعی فلای، تحت پوشش جلبک های متعددی قرار دارد. جلبک های موجود در این منطقه، ترموفیلیک نام دارند.

جلبک های ترموفیلیک در آب و هوای گرم و مرطوب قادر به زندگی هستند. آب فلای، از دمای بالایی برخوردار است که زمینه را برای تداوم حیات جلبک ها فراهم می کند.

به مرور زمان در طی رسوب گذاری املاح موجود در آب و تداوم زندگی جلبک های ترموفیلیک، شکل ظاهری آبفشان به صورت رنگارنگ تغییر یافت.

جلبک های گرما دوست موجود در آبفشان فلای سبب به ارمغان آمدن رنگ سبز در حیطه آبفشان شده است. علاوه بر این، علت رنگ های مختلف فلای به کانسنگ های مختلف مواد معدنی اختصاص دارد. رنگ قرمز آبفشان به موجب آهن موجود است و رنگ زرد خردلی، به موجب گوگردی که درون تپه های رنگارنگ فلای گیزر وجود دارد، شکل گرفته است.

بدین ترتیب آبفشان فلای یک پدیده مصنوعی به شمار می رود که محصول ساخت بشر است.

حوضچه های آبفشان فلای

پدیده زیبای آبفشان فلای، زمینه را برای شکل گیری حوضچه هایی فراهم کرد. در واقع فراوان آب به صورت مکرر، سبب تغییر شکل در سنگ های منطقه فلای شد و منجر به شکل گیری تراس هایی چشم نواز به رنگ آبی شد.

در سال های اخیر از درون آب فشان اصلی فلای، جریان آبی به سمت بیرون نمی ریزد. با این وجود دو آب فشان و یک تپه در منطقه فلای تحت تأثیر آب فشان فلای به وجود آمده اند.

فواره فلای گیزر سبب شکل گیری سرچشمه های متعددی با آب گرم شده است. دمای آب برخی از سرچشمه های ناشی از آبفشان فلای، حدود ۲۱۹ الی ۲۸۶ درجه فار نهایت است.

دو جاذبه گردشگری موجود در نزدیکی آبفشان فلای

پارک ملی دره آتش

پارک ملی دره آتش در بخش جنوبی ایالت اورتون نوادا قرار دارد. وسعت این پارک ملی بالغ بر ۴۶ هزار هکتار می باشد.

در داخل پارک، سنگ های ماسه ای به رنگ قرمز یافت می شود. سنگ های پارک با قرار گیری در نور آفتاب، به صورت فوران آتش نمایان می شوند.

دریاچه مید

در رودخانه کلرادو، دریاچه ای به نام مید وجود دارد. از نظر حجم آب، دریاچه مید بزرگ ترین مخزن آب در آمریکا است.

عنوان مرگ بار ترین پارک ملی جهان به دریاچه مید اختصاص دارد. این دریاچه در جنوب شرقی ایالت نوادا واقع شده است. بخش گسترده ای از تلفات جانی که در این منطقه صورت می گیرد به موجب گرمای حاکم در بخش صحرایی دریاچه باز می گردد.

مسیر دسترسی به آبفشان فلای

ایالت نوادای آمریکا- شهرستان واشو- در ۳۲ کیلومتری روستای گرلاک- مزرعه فلای- آبفشان فلای

جمع بندی مطالب

همانطور که بیان کردیم، یکی از جاذبه های زیبای موجود در ایالات متحده امریکا، آبفشان فلای است. این آبفشان در ایالت فلای واقع در شهرستان واشو قرار دارد.

آبفشان فلای، در سال ۱۹۶۴ در طی حفر چاه توسط کارگران برای انرژی زمین گرمایی به وجود آمده است. ارتفاع آب در آبفشان فلای معادل یک و نیم متر برآورد شده است.

انحلال مواد معدنی موجود در آب به مرور زمان سبب شکل گیری یک پدیده به مثابه ی کوه و ردیف تراس پلکانی شد.

در اطراف آبفشان زیبای فلای، جلبک هایی گرما دوست به نام ترموفیلیک قرار دارند. این نوع جلبک ها با شرایط آب و هوایی گرم سازگاری دارند.

به مرور زمان شکل ظاهری آبفشان فلای تغییر پیدا کرد و به رنگ های سبز، زرد خردلی و قرمز مبدل شد.

رنگ سبز آبفشان از وجود جلبک های ترموفیلیک نشات می گیرد. علاوه بر این، رنگ زرد خردلی، به موجب گوگردی که درون تپه های رنگارنگ فلای گیزر وجود دارد، شکل گرفته است و رنگ قرمز به خاطر آهن های موجود در آبفشان فلای می باشد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.