تنها شهر بدون گورستان در ایران

با ما همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری در جلفا آشنا شوید. با توجه به این‌که شهر جلفا در زمان‌های گذشته به علت مبدا واردات کالاهای اساسی گمرک و راه آهن فعال بوده است و مردم نیز تنها برای تجارت به این شهر می‌آمدند و به علت اینکه تمام ساکنان این شهر غیربومی بودند، بعد از مرگ نیز افراد در شهرهای خود و یا در شهرهای نزدیک شهر جلفا دفن می‌شدند. این شهر جاذبه‌های زیبا و حیرت‌انگیزی دارد.

جاذبه های گردشگری در جلفا

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یکی از جاهای دیدنی جلفا در استان آذربایجان شرقی است. این آبشار درون دره و بین صخره‌ها در نزدیکی آسیابی قدیمی قرار دارد و به همین دلیل به آبشار آسیاب خرابه شناخته می‌شود. در زبان ترکی آذری نیز به این مکان «خارابا دییرمان» گفته می‌شود.

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس یکی از مهمترین کلیساهای ایران محسوب می‌شود که به نام یکی از مبلغان مسیحیت، نام‌گذاری شده است. این کلیسا بعد از قره کلیسا دومین کلیسای مهم ارمنیان کشور است. کلیسای سنت استپانوس در شهرستان جلفای استان آذربایجان شرقی و در کنار رودخانه ارس در دامنه بلندی‌هایی به نام ماغارد بنا شده است.

رود ارس

رود ارس از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم، در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از نزدیکی دوالو تا قره دونی در مرز ایران جریان دارد. طول این رودخانه نزدیک به ۱۰۷۲ کیلومتر است و با حرکت از غرب به شرق، از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد. عریض‌ترین نقطه رودخانه در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد که در آن پهنای رود به بیش از ۲۰۰ متر و عمق آن به بیش از چهار متر می‌‌رسد. این رودخانه دائمی در تمام فصول سال پر آب است. به دلیل مسائل زیست محیطی و تخم‌ریزی ماهی‌ها، در برخی از ایام سال مجوز ماهیگیری صادر می‌شود که در این روزها، سواحل رودخانه در جلفا و شهرهای دیگری مانند پلدشت و سیه رود میزبان ماهیگیران می‌شود.

حمام جلفا

حمام جلفا از دوره قاجار به‌جامانده است و در بنای آن می‌توان پایبندی به اصول و هنجارهای معماری ایرانی را مشاهده کرد. این حمام در جاده تبریز به جلفا و در محلی قرار گرفته بود که کاروان‌ها هنگام عبور از رودخانه ارس در آن توقف داشتند. به همین دلیل علاوه بر ساکنان شهر، بیشتر تجار، بازرگانان، کارمندان، کارگران گمرک و نظامیان نیز از این حمام استفاده می‌کردند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.