تعرفه واردات خودرو تاثیری بر بازار دارد؟

تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ توسط وزارت صمت اعلام شد. صالحی‌نیا، معاون وزیر صمت بر اساس این تعرفه اعلام کرد: تعرفه‌ها از ۴۰ تا ۷۰ درصد است. این درصدها براساس حجم موتور تعیین خواهد شد. خودروهای هیبریدی – برقی، حداقل تعرفه را دارند. اما برای سایر خودروها در چهار دسته ۱۰۰۰ سی‌سی، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، تعرفه‌گذاری می‌شوند.

فربد زاوه، کارشناس خودرو گفت: چیزی که آقای صالحی‌نیا اعلام کرد به نظر می‌رسد برداشت شخصی خود بوده است. تعرفه‌های واردات را کمیسیون ماده یک تعیین می‌کند. این کمیسیون نیز برای واردات سال آینده برگزار نشده است. همچنان از تعرفه جدید اطلاعی در دست نیست.

او افزود: بسیاری از افرادی که مشتری خودروهای اقتصادی هستند منتظر خودروهای وارداتی نباشند. خودروهای وارد شده به کشور در سال‌های گذشته اقتصادی نبودند. بلکه خودروهای متوسط به بالا بودند. احتمال دارد خودروهایی که در سال ۱۴۰۱ وارد می‌شوند نیز همچین شرایطی را داشته باشند.

زاوه ادامه داد: احتمالا سال آینده نیز شاهد خودروهای کره‌ای، چینی و تعداد محدودی خودروهای اروپایی و کره‌ای لوکس در بازار هستیم.

کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس خودرو گفت: این طرح دو سال است که مطرح شده است. اما هنوز عملی نشده است. در این شرایط اقتصادی کشور توان واردات دارو را ندارد.

تاثیری در بازار دارد؟

زاوه گفت: تاثیر واردات بر بازار خودروی کشور بسیار تاثیر بر آیین‌نامه اجرایی دارد. اگر اجرای این آیین‌نامه با سختگیری همراه نباشد، قیمت خودروهای چینی و وارداتی را به شدت تعدیل می‌کند. اما در بازار خودروی داخلی تاثیری ندارد. البته بازار خودروی دنا پلاس توربو را از رونق می‌اندازد. اما قیمت خودروهای ارزان قیمت تغییری نمی‌کند. ‎

محمدی توضیح داد: نباید به این طرح امیدوار باشیم. اما اگر واردات خودرو عملی شود، با این تعداد خودرو تاثیری در بازار ندارد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.