سبک زندگی چیست؟

سبک زندگی یا لایف استایل موضوع جدیدی نیست و مدت‌ها است که انسان‌ها می‌کوشند از طریق آن به اهداف و خواسته‌های خود برسند. سبک زندگی عبارتی است که این روزها بارها و بارها می‌شنویم و کمتر کسی در مورد چگونگی تأثیر آن بر زندگی می‌داند یا تحقیق کرده است. در این نوشتار سعی داریم تعریف مشخصی از شیوه زندگی ارائه کنیم و ببینیم که چه نوع سبک زندگی‌هایی وجود دارد و حتی چگونه می‌توان سبک زندگی منحصر به خود را برای رسیدن به خواسته‌هایمان انتخاب کنیم.

بنابراین اصلی‌ترین پرسش‌هایی که در این مقاله می‌توانید پاسخ آن را بیابید، این موارد است:

  • سبک زندگی چیست؟
  • چگونه سبک زندگی خود را طراحی کنیم؟
  • انواع سبک زندگی کدام است؟

سبک زندگی چیست؟

سبک زندگی یا لایف استایل را نخستین بار آلفرد آدلر روانشناس اتریشی مطرح کرد و از نظر او، سبک زندگی علایق، نظرات، رفتارهای یک فرد، خانواده یا گروه است. در معنای عام می‌توان سبک زندگی را شیوه متمایز هر فرد، خانواده، گروه و یا فرهنگ با توجه به علایق و سلایقشان برشمرد بنابراین سبک زندگی سطحی‌ترین ابعاد زندگی شامل آرایش و تفریح تا پیچیده‌ترین آن همچون کار و شغل و رشته تحصیلی و حتی همسر مورد علاقه را شامل می‌شود.

پس می‌توان نتیجه گرفت که شیوه زندگی هر فرد یا گروهی، منعکس‌کننده تصویر شخصی یا مفهوم خود  آن است و ترکیبی از انگیزه‌ها، نیازها و خواسته‌های آن جامعه و فرد را به معرض نمایش می‌گذارد.

انواع سبک زندگی کدام است؟

برای ادامه بهتر است نگاهی به لیست انواع شیوه‌های زندگی که تاکنون شناسایی شده است بیندازیم:

    1. شیوه زندگی فعال: این شیوه بر پایه مبارزات انتخاباتی برای تغییرات اجتماعی یا سیاسی بنا شده است.

    2. شیوه زندگی مرتاضِ: در این شیوه نظم و انضباط شدید ناشی از علاقه به اعتقادات مذهبی دیده می‌شود و این افراد معتقدند که انسان با سختی کشیدن مراتب کمال را طی می‌کند.

  • شیوه زندگی مشترک: در این شیوه افراد معتقد به زندگی جمعی هستند و اغلب اعتقادی به دین و قراردادهای اجتماعی وضع شده ندارند بلکه در قالب ازدواج سپید یا به اصطلاح کمون به زندگی در یک مکان با اشتراک‌گذاری تمام چیزها ادامه می‌دهند.

 

  1. شیوه زندگی عشایری: بدون هیچ اقامت دائمی زندگی می‌کنند و دائم از مکانی به مکان دیگر در حرکت‌اند.

  2. شیوه زندگی روستایی: زندگی این افراد بر پایه کشاورزی بنا شده است.

  3. شیوه زندگی ساده: به حداقل رساندن دارایی‌های شخصی برای افزایش خودکفایی. این افراد معتقدند که هر روز برای روزی همان روز باید تلاش و کوشش کنند نه بیشتر.

  4. شیوه زندگی سنتی: زندگی در گروه‌های کوچک، شکار، جمع‌آوری، کشاورزی ساده، گله، بدون داشتن رهبران قوی سیاسی.

چگونه سبک زندگی خود را طراحی کنیم؟

انتخاب شیوه یا همان سبک زندگی ذاتی است و طراحی فرد همچون یک راننده برای طراحی سرنوشت خود پشت فرمان نشسته و در حال انتخاب است. داشتن لایف استایل به افراد کمک می‌کند تا رشد کنند و حتی بتوانند توانایی‌های خود را شکوفا سازند. کافی است در انواع سبک زندگی، متمرکز شوید و بدانید که در حال حاضر بر اساس کدام شیوه زندگی، عمر خود را صرف می‌کنید. در واقع در درجه نخست باید دید که کجا هستی تا احساس هویت کنید و افراد هم نوع خود را پیدا کنید و برای درک بیشتر این هویت، سبک زندگی خود را تقویت کنید.

البته اگر سبک زندگی مشخصی ندارید یا این شیوه زندگی با خواسته‌ها و نیازهای شما تناقض دارد و از آن رضایت ندارید، مجبور نیستید به این وضعیت ادامه دهید. می‌توانید سبک زندگی مخصوص به خود برای رسیدن به رؤیاها و خواسته‌هایتان را طراحی کنید. گام اول این است که از خودتان بپرسید « در آینده من به چه چیزی می‌خواهم دست‌یابم؟ و در این مرحله واقعاً لازم است که ببینید در آینده قرار است چطور باشید؟ و گام دوم این است که شیوه زندگی جدیدی را برای کمک به رسیدن به اهداف خود انتخاب کنید یا آن را بسازید.

یک حقیقت در رابطه با طراحی شیوه زندگی را فراموش نکنید و آن این است یک رویکرد مشخص و همه جانبه برای تمام افراد وجود ندارد بلکه سبک زندگی هر کسی مختص خود اوست که نهایتاً باید منجر به رسیدن به رؤیاها و خواسته‌ها شود و آرامش روانی را برای فرد تأمین کند البته سبک زندگی شما نباید به اطرافیانتان آسیب بزند یا آن‌ها را محدود کرده و یا از خواسته‌هایشان دور کند، به عبارت دیگر؛ پس از انتخاب سبک زندگی یا همان لایف استایل منطبق با شخصیتتان، لازم است افرادی که دیدگاه‌های مشابه با شما دارند را برای معاشرت انتخاب کنید یا حداقل با افرادی که سبک زندگی آن‌ها تضاد شدیدی با شما دارد؛ ارتباط چندانی نداشته باشید.

و مهم‌ترین نکته اینکه، اهمیتی ندارد که شما چه شیوه زندگی داشته باشید، آنچه مهم است این است که این شیوه زندگی به شما آرامش ببخشد و روی‌هایتان را دست‌یافتنی‌تر کند. البته تعیین نوع سبک زندگی تنها با پرسش و پاسخ میسر نیست و گاهی کافی است به رفتارهای فردی و جمعی افراد برای پی بردن به سبک زندگی آن‌ها توجه کنید. به‌عنوان مثال برای تشخیص میزان اهمیت یک فرد به سلامت به جای پرسیدن، کافی است نگاهی به قفسه‌های کابینت و یخچال او بیندازید و ببینید که مواد مصرفی‌اش، دارای ارزش غذایی بالا می‌باشد یا خیر؟

همچنین به خاطر داشته باشید که هر سبک زندگی دارید، برخی از عادت‌ها باعث ایجاد آرامش روانی می‌شود که ارتباطی با نوع سبک زندگی ندارد، به‌عنوان مثال مرتب کردن تختخواب بلافاصله پس از بیدار شدن، مرتب لباس پوشیدن و حتی خوش‌بینی از این موارد هستند.

همین حالا کاغذ و قلمی برداشته و خواسته‌ها و رؤیاهایتان را بنویسید و سپس مواردی از سبک زندگی فعلی خود را که باعث شده به این رؤیاها دست پیدا نکنید یادداشت کرده و فهرستی از کارهایی که لازم است انجام دهید نیز تهیه کنید و به آن پایبند باشید.

منابع:

http://www.businessdictionary.com/definition/lifestyle.html

http://www.aspiremag.net/5-different-types-lifestyle-designers-one/#.XBUIDmlx0dU

http://housatonichorizons.com/2015/11/24/what-kind-of-lifestyle-are-you-living/

5/5 - (1 امتیاز)
سبک زندگیشیوه زندگیلایف استایل
Comments (0)
Add Comment